Recenzia: Xiaomi Redmi Note 11 sa chváli skvelým pomerom ceny a výbavy

Obsah balenia

Displej

Rozhranie

Výkon a výdrž

Funkcie a výbava

Foto a video

V podobe Xiaomi Redmi Note 11 sa nám do rúk dostáva model s veľkým displejom aj batériou, duálnou SIM kartou, príjemnou funkciou NFC, klasickým konektorom pre slúchadlá aj všetkými mysliteľnými bezdrôtovými technológiami. Zaobísť sa, naopak, budete musieť bez 5G – rýchleho dátového internetu. Pri farebných variantoch spomenieme, že sa dočkáte grafitovo šedej, perleťovo bielej či perleťovo modrej farby.

Obsah balenia Xiaomi Redmi Note 11 zodpovedá štandardu

Balenie Xiaomi Redmi Note 11 je úplne štandardné. Obsahuje telefón, rýchlu 5 V / 9 V / 12 V nabíjačku, kábel USB-C 2.0 OTG (On-The-Go) v dĺžke 1 m, zadný priehľadný kryt jemne presahujúci okraje displeja, manuály a záručné listy plus „kľúčik“ na vysunutie šachty duálnej SIM karty. Slúchadlá či iné dodatočné príslušenstvo by sme však hľadali márne. Veľa výrobcov sa, bohužiaľ, prikláňa k stratégii, že si používateľ všetko neskôr dokúpi sám podľa svojho vkusu a finančných možností.

Xiami Redmi Note 11

AMOLED displej s dobrou jemnosťou

Pri veľkosti zobrazovacej plochy sa Xiaomi drží súčasných zabehnutých trendov a toho, čo sa všeobecne dobre predáva. Xiaomi Redmi Note 11 má dnes už viac-menej štandardnú uhlopriečku 6,43“. Selfie predná šošovka je typu „priestrel“, žiadnym spôsobom však nelimituje obraz. Je to opäť dané cieľovou skupinou mladých spotrebiteľov – hráčov a konzumentov filmového priemyslu v tejto cenovej kategórii. Aj textu a webových stránok s najrôznejším obsahom sa sem zmestí viac, než tomu bolo ešte pred pár rokmi.

Rozlíšenie displeja je Full HD+ 1 080 × 2 400 pixelov pri hustote 409 ppi. Len pre zaujímavosť – ľudské oko je schopné rozlíšiť od seba pixely do hodnoty okolo 300 ppi. Celková jemnosť zobrazenia je preto, trúfam si povedať, veľmi dobrá.

Xiami Redmi Note 11

Typ displeja je AMOLED. Ostatným výrobcom ho vyrába spoločnosť Samsung a podľa dostupných zdrojov počet inteligentných telefónov s AMOLED displejom už prekonal tretinu celosvetovej produkcie. Dôvod je prozaický – dokonalá čierna a vysoký jas. Displej si tak môže dovoliť omnoho viac sýtejšie farby a dôraznejší kontrast. Svietivosť je tu skvelých 1 000 nitov. Ak vám parametre nič nehovoria, nevadí. Stačí skrátka povedať, že hodnoty sú viac než priaznivé a najviac ich oceníte napr. pri používaní na ostrom slnku. Displej beží na frekvencii 90 Hz. Parameter, ktorý je dôležitý hlavne pri hraní hier, je plynulosť zobrazenia. Neurazí, ani nenadchne. Prevádzka systému je však veľmi hladká.

Čo Xiaomi Redmi Note 11 chýba je notifikačná dióda. Malá farebná blikajúca kontrolka na displeji zhasnutého telefónu. Na diaľku sa tak, žiaľ, nedozviete, čo sa deje, či vám niekto písal alebo volal. Veľmi užitočná funkcia pre všetkých, ktorí si pri svojej práci nemôžu dovoliť mať zariadenie vo vrecku a kontrolujú ho zrakom.

Xiami Redmi Note 11

Používateľské rozhranie s Androidom 11 a MIUI 13

Operačný systém beží na platforme Android 11 a Xiaomi nadstavbe MIUI 13. Ak by sme to mali bližšie špecifikovať, ide o to, že každý z výrobcov mobilných telefónov si vezme základný systém Android v súčasnej verzii a postaví na ňom svoje používateľské grafické rozhranie.

Android 11 podľa vlastných slov kladie veľký dôraz na komunikáciu a konverzáciu. Ďalej na zachytenie obsahu (nahrávanie a zdieľanie), prediktívne nástroje a prístupnosť (ovládanie hlasom), ovládacie prvky zariadenia (ovládanie domácnosti a iných zariadení), ochranu osobných údajov a zabezpečenie.

O tom, akým spôsobom sa k týmto prvkom dostanete a ako príjemné a rýchle pre vás bude ich používanie, rozhoduje práve MIUI. Tu je nutné zdôrazniť, že sa stále vyvíja a jeho vizuál sa v priebehu používania telefónu z pohľadu niekoľkých rokov môže zmeniť aj niekoľkokrát.

Xiami Redmi Note 11

Veľa používateľov systému MIUI si povzdychne nad občasnou neprehľadnosťou či až nelogickosťou niektorých operácií. Tam, kde ste boli skôr zvyknutí robiť operácie na jedno stlačenie budete teraz nútení tieto kroky obchádzať. Ale áno – ku všetkému sa nakoniec dopracujete a všetko bude fungovať. Na druhú stranu však existuje veľká skupina používateľov, ktorí na MIUI nedajú dopustiť. Záleží proste na osobných preferenciách.

Rozloženie obrazovky pri Xiaomi Redmi Note 11 je vďaka relatívne veľkej ploche veľmi efektívne, rovnako, ako možnosť zobrazenia veľkého písma. Systém umožňuje mať na jednej ploche pomerne veľký počet ikon (až 35) alebo ich naopak schovať a vytiahnuť iba pre prípad, že ich budete potrebovať.

Xiami Redmi Note 11

Pre toho, kto telefón veľmi nepoužíva, výrobca ponúka použitie zjednodušeného režimu. V tej chvíli telefón ponechá na ploche iba pár základných ikon, zväčší sa písmo a celý chod systému sa zjednoduší iba na nevyhnutné minimum. Možností zjednodušenia je ale omnoho viac. Používanie sa tak výrazne priblíži seniorom, ktorí majú problémy so zrakom alebo so sluchom.

Výkon a výdrž Xiaomi Redmi Note 11 poteší

Výkon a výdrž idú vždy ruka v ruke spoločne s tým, ako s nimi dokáže zaobchádzať operačný systém. Tu sa o chod systému stará osemjadrový 2,4 GHz procesor Snapdragon 680 4G (Qualcomm SM6225), ktorý vo svojej strednej triede síce patrí k vyššiemu priemeru, bohužiaľ, bez podpory nastupujúcich rýchlych sietí 5G. Ak by vás teda zaujímala vyššia rýchlosť dátového pripojenia, je potrebné sa viac sústrediť na model Xiaomi Note 11 Pro 5G.

Xiami Redmi Note 11

Celkový chod telefónu a jeho plynulosť vždy vyzdvihuje alebo naopak brzdí použitá grafika Adreno 610. Je síce z roku 2021, ale v spojení s obstojným procesorom Snapdragon 680 sa smelo vysporiada s akoukoľvek súčasnou hrou i s množstvom spustených aplikácií na pozadí. Tých sme nechali zapnutých hneď 15, spoločne so sťahovaním a aktívnym fotoaparátom.

Zaujímalo nás, ako sa s tým systém „popasuje“, pretože veľkosť pamäti RAM 4 GB v dnešných časoch nikoho neohromí a popravde, mohlo jej byť aj viac. Prevádzka systému bola cez to všetko plynulá a prepínanie aplikácií (multitasking) nerobil systému ani najmenší problém. Smelo sa preto prikláňam k názoru, že Xiaomi Redmi Note 11 je pre nenáročné a bežné publikum veľmi svižný a bezproblémový telefón.

Xiami Redmi Note 11

Batéria je veľká. A ťažká. Li-Pol je novšieho typu, integrovaná (pri poruche ju tak môže opraviť iba autorizovaný servis) a jej kapacita činí úctyhodných 5 000 mAh. Celková hmotnosť telefónu sa tak šplhá k hranici 200 g. Presnejšie má 179 g bez obalu. Za to má ale výdrž, ktorá predbehla konkurenciu. Telefón vydržal 4 dni v pokojnom režime a jeho kapacita klesla iba o 14 %.

Počas bežného používania cez deň (volanie, fotenie, zdieľanie, sťahovanie, Bluetooth) sa úbytok batérie pohyboval okolo 68 % bez GPS. Ak sa budete pohybovať aj s ňou, bude váš denný limit končiť niekde okolo 25 %. Uznajte sami, že táto hodnota je oproti konkurencii veľmi obstojná.

Dodávaná nabíjačka má niekoľko režimov a je veľmi rýchla: 5 V / 3 A (15 W), 9 V / 3 A (27 W) a 12 V / 2,25 A (33 W). Disponuje funkciou Power Delivery 3.0 aj Quick Charge 3+ a pri použití originálneho príslušenstva sa tak dostanete z 0 na 100 podľa výrobcu za necelú hodinu.

Xiami Redmi Note 11

Funkcie a výbava rozhodne nesklamú

Výbava komponentov, funkcií a senzorov je bohatá, ako je u Xiaomi dobrým zvykom. Za veľmi priaznivú cenovku dostávate plnú nálož toho, čo denne potrebujete k životu. Máme tu ako klasické A-GPS (asistované GPS – rýchlejšia forma GPS), tak pokročilé GLONASS (globálny družicový polohový systém), BDS (iný variant GPS), Galileo (európsky družicový polohový systém) a Beidou v 3. generácii (navigačný systém dostupný na celom povrchu Zeme). Podľa našich meraní bol chod GPS absolútne bez problémov. Vďaka rýchlemu A-GPS bol telefón schopný určiť východzí bod v rámci pár sekúnd, a aj naďalej fungoval presne tak, ako má.

Na hranie náročnejších hier, používanie zložitých aplikácií alebo len pre lepšiu orientáciu v priestore poslúži gyroskop (meria náklon prístroja), G-senzor (detekcia zrýchlenia), akcelerometer (rozpozná pohyby a otrasy – napríklad kroky) a nakoniec kompas na určenie svetových strán (výborná pomôcka na určenie trasy pri chôdzi).

Xiami Redmi Note 11

Medzi ďalších podstatných pomocníkov patria Proximity senzor (detekcia priblíženia telefónu k uchu a následné pohasnutie displeja pri volaní). Čítačku odtlačku prsta dnes patrí medzi najbežnejšie prvky zabezpečenia, nájdeme ju na tele v bočnom tlačidle. Ako príjemný bonus nám poslúži rýchle odomknutie Xiaomi Redmi Note 11 pomocou tváre, čo stále ani dnes veľa výrobcov nepovažuje za štandard.

Bežné funkcie dopĺňa Wi-Fi (a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct a funkcia hotspot), Bluetooth vo verzii 5.0 a hlavne NFC. Vďaka poslednej spomínanej funkcii sú možné aj bezkontaktné platby telefónom. Množstvo zákazníkov určite poteší aj klasický konektor 3,5 mm jack pre jednoduché pripojenie slúchadiel s káblom, a tým sprístupnenie FM rádia, ktoré prestáva byť v bežnej výbave telefónov mnohých výrobcov.

Xiami Redmi Note 11

Xiaomi Redmi Note 11 disponuje nabíjacím konektorom USB-C 2.0 s funkciou USB OTG (On-The-Go), vďaka čomu je možné k telefónu pripojiť aj ďalšie drôtové periférie ako tlačiareň či USB Flash disk. Staršie rozhranie infračerveného (IrDA) prenosu hodnotíme už ako prežitok, ale je nutné ho spomenúť. Budeme vďaka nemu schopní ovládať telefónom televízor alebo prenášať dáta do iného smartfónu.

Po vysunutí šachty z boku telefónu nájdeme dve pozície pre nano-SIM (Dual SIM) a jednu pre SDXC pamäťovú kartu do maximálnej podporovanej kapacity 1 TB.

Čo sa bezpečnosti týka, ešte doplníme, že použité sklo na displeji je Corning Gorilla Glass 3. Telefón navyše disponuje ochranou IP53 (ochrana proti prachu a striekajúcej vode).

Xiami Redmi Note 11

Fotky a video zodpovedajú kvalitou cenovej kategórii

To, čo široké publikum určite veľmi baví je fotenie, natáčanie a zdieľanie. Dostávame sa tak k samostatnej oblasti fotoaparátu a musíme priznať, že naše pocity sú zmiešané. Opäť platí, že výbava síce nijak nezaostáva, ale niekde sa skrátka šetriť muselo. Nejde primárne o fotomobil a cenovka Xiaomi Redmi Note 11 aj následný výstup tomu zodpovedajú. Záleží tak iba na vás, ako nároční ste v oblasti fotografie. Na bežné denné používanie telefón splní všetky očakávania. Fotografie budú pri dobrom svetle verné a ostré. Problémy si však všimnete napríklad pri mnohonásobnom priblížení či pri fotení v sťažených svetelných podmienkach.

Xiami Redmi Note 11

Predná strana displeja ukrýva malú šošovku typu priestrel, ktorá disponuje rozlíšením 13 Mpx pri svetelnosti f/2,4. Obraz dokáže pokryť celú plochu displeja a je tak dostatočne široký aj pre celú skupinu ľudí. Zámer výrobcu je jasný. Mladé publikum žije selfie fotkami, preto nenechali nič na náhodu.

Na zadnej strane zariadenia sa nám ponúka štvorica šošoviek (objektívov), kde každá robí trošku niečo iné. Všetko je navyše doplnené o umelú inteligenciu, ktorá rozpozná desiatky situácií a prispôsobí tomu následné spracovanie obrazu a jeho výstup. Pomenujme aspoň tie základné ako sú napríklad rozpoznanie tvári ľudí aj zvierat, fotenie jedla, zachytenie pohybu, panoramatické fotky, HDR (vysoký dynamický kontrast), či nový nočný režim 2.0. Možností je naozaj veľa a radosť z nich bude mať hlavne mladé publikum. Fajnšmekrov v oblasti fotografie poteší režim PRO, v ktorom je možné doladiť si akékoľvek hodnoty manuálne. Dostávate tak možnosť hrať sa s časom, clonou, citlivosťou ISO, nastavením bielej atď.

Xiami Redmi Note 11

Na bežné denné fotenie využijete 50 Mpx šošovku so svetelnosťou f/1,8. Širokouhlý pohľad nám sprostredkuje 8 Mpx snímač so svetelnosťou f/2,2 (šírka 118°), zatiaľ čo na portrét (hĺbka obrazu, bokeh efekt) a makro (veľké priblíženie malých objektov) sa ponúka 2 Mpx šošovka so svetelnosťou f/2,4. Všeobecne môžeme povedať, že tieto hodnoty aj svetelnosti sú veľmi dobré. Čím nižšia svetelnosť (clona), tým lepší je výsledok v horších podmienkach. Bohužiaľ, vo vykonaných testoch sa už za šera začínal prejavovať pomerne značný šum a ani umelá inteligencia si s ním nevedela poradiť. Nedokonalosti obrazu sa prejavili aj pri priblížení vzdialených objektov (zoom). Xiaomi Redmi Note 11 ponúka štandardné optické priblíženie 2×, čo nie je práve najviac. Používateľ si tak s pomocou prstov na displeji síce priblíži obraz až do hodnoty 10×, avšak priblíženie je už iba digitálne.

Pri makro fotkách vezmime do úvahy, že sa nefotia práve najčastejšie. Rozlíšenie 2 Mpx na bežné použitie postačí a schopnosť fotiť aj takýmto spôsobom berieme skôr ako príjemný bonus. Ak by ste sa však chceli tejto kategórii venovať naplno, bude lepšie sa poohliadnuť priamo po plnohodnotnom fotoaparáte s daným typom makro objektívu.

Pre nahrávanie videa nám poslúžia všetky štyri šošovky. Nahrávať môžeme v rozlíšení 720p / 30 fps alebo v lepšom 1 080p / 30 fps (Full HD pri 30 snímkach za sekundu). Vo vyššom rozlíšení, žiaľ, prichádzame o režim makro, čo je dané rozlíšením snímača. Telefón rozpozná aj mihotanie obrazovky a umelá inteligencia sa opäť postará o to, aby tento efekt nebolo príliš poznať.

Xiami Redmi Note 11

1. širokouhlý režim                              2. bežný režim                                       3. režim priblíženia                                 4. 10× digitálne zväčšenie

Absolútne súhlasíme s príslovím „za málo peňazí, veľa muziky“. Ak vezmeme do úvahy portfóliá ďalších výrobcov, cena takmer 210 € (k 23. 4. 2022) za takú výbavu je skvelá. V prípade, že nepatríte medzi zapálených fotografov a kameramanov, nemáte prehnané nároky na používanie najmodernejších technológií, potom je smartfón Xiaomi Redmi Note 11 určený práve pre vás. Absencia niektorých pokročilých funkcií je v tejto kategórii pochopiteľná, nie je to však dôvod na to, si prístroj nevyskúšať. Spokojní môžu byť všetci, ktorí potrebujú telefón na bežné používanie.

Klady (+) Zápory (-)
+ cena vs. výbava vo svojej triede - chýba notifikačná dióda
+ 90 Hz Full HD+ AMOLED displej - nepodporuje technológiu 5G