0,00 €
×

Recenzia: Samsung Smart M5 je monitor plný inteligentných riešení

18.11.2021

Inteligentný monitor Samsung Smart M5 disponuje mnohými funkciami a ponúka zaujímavé možnosti nielen v oblasti pracovného nasadenia, ale aj odpočinku pri hrách. Zaujme napríklad možnosť priameho napojenia na Office 365 či adaptívny jas, vďaka ktorému vás monitor nebude v noci oslepovať. Čo ešte dokáže Samsung Smart M5? Na to sa pozrieme v našej recenzii.

O čom sa dočítate:

Technické špecifikacie:
Uhlopriečka:  32"
Typ panelu: VA s rozlíšením 1920 × 1080 px
Pomer strán: 16 : 9
Obnovovacia frekvencia: 60 Hz
Odozva: 8 ms
Jas: 250 cd/m²
Pozorovacie uhly: 178°
Technológie: HDR10, Flicker-free, Wireless deX,
Auto Source Switch
Konektivita: 2× HDMI, 2× USB, Bluetooth 4.2

Prvé dojmy

Keď som rozbalil krabicu s monitorom Samsung Smart M5, hovoril som si: „páni, ten monitor je fakt veľký.“ Človek si ale rýchlo zvykne, už po pár hodinách mi pripadal tak akurát. Takže som sa rozhodol, že využijem jeho dva HDMI porty a zapojím k nemu pracovný počítač a aj hernú konzolu. Aké boli dojmy z používania, čo všetko monitor reálne ponúkne a oplatí sa do neho investovať?

Základné technické parametre

Samsung sa rozhodol, že rozšíri svoje pole pôsobnosti a okrem iných Smart vecí príde aj s monitorom, do ktorého napasuje operačný systém Tizen. To robí z monitora pomocníka 3 v 1. Z monitora Samsung Smart M5 si totiž môžete urobiť stolný počítač, pracovného asistenta aj multimediálneho parťáka. Monitor toho v sebe ukrýva skutočne veľa a dá sa prirovnať ku Smart televízorom. Iba s tým rozdielom, že monitor nedisponuje anténou na pripojenie bežnej televízie.

Testovaný monitor má uhlopriečku 32" a podporuje Full HD rozlíšenie, čo zodpovedá 1920 × 1080 pixelom. Jeho obnovovacia frekvencia je 60 Hz, čo je bežná hodnota. Monitoru by ale rozhodne pristala aj vyššia frekvencia. Povrch displeja je matný, čo má výhodu v minimálnych odleskoch. Monitor disponuje dvoma HDMI konektormi a pripojením pomocou Wi-Fi. Dosť technických popisov a parametrov, poďme sa pozrieť na samotný monitor.

Obsah balenia a inštalácia

Po otvorení krabice na mňa vykukol 32" monitor a s ním aj ďalšie propriety. Súčasťou je, samozrejme, stojanček na samotný monitor a tiež diaľkový ovládač. Myslite na to, že monitor sa ku stojančeku upevňuje pomocou skrutiek, takže sa bez krížového skrutkovača jednoznačne nezaobídete. V prípade, že by ste chceli mať monitor na stene, môžete využiť štandardizované rozmery VESA 100 × 100.

Potom, čo monitor „naskrutkujete“ na držiak alebo stenu, môžete ho zapojiť do zásuvky a pomocou HDMI kábla napr. k počítaču. Ako bolo spomenuté, ovládanie a nastavenie monitora prebieha cez diaľkové ovládanie. To má mierne prehnutý tvar, takže sa skvele drží v ruke. Nájdeme na ňom ale len pár tlačidiel, takže je prakticky z jednej tretiny úplne prázdny.

Široké možnosti nastavenia Samsungu Smart M5

Monitor sám o sebe umožňuje širokú škálu nastavení. Môžete si podľa seba navoliť prakticky čokoľvek, a to posúva použiteľnosť monitora zase o kúsok ďalej. Najskôr sa pozrieme, čo zaujímavého prináša v nastaveniach obrazu. V prvom rade si môžete nastaviť štandardný alebo dynamický obraz. Ak zvolíte dynamický, bude sa jas obrazovky prispôsobovať aktuálnym svetelným podmienkam. Cez deň naň dobre uvidíte, večer vás zase nebude oslňovať jeho žiara. S tým tiež súvisí možnosť nastavenia „Eye saver“, teda režimu na šetrenie očí. Ten má dva varianty – slabý a silný. Môžete si tak zvoliť potrebnú úroveň šetrenia očí. Aj keď nejaký základ už vám poskytne práve dynamický štýl obrazu.

Ako ďalší potom môžete nastaviť aj pomer strán obrazu. Na výber máte 16 : 9 alebo 4 : 3. Prípadne môžete nastaviť aj automatický pomer, takže si monitor bude veľkosť obrazu riadiť sám podľa toho, čo práve s monitorom budete robiť. Či už budete hrať hru alebo sa venovať kancelárskej činnosti.

Nastavenie zvuku

Aj nastavenie zvuku ponúkne zaujímavé možnosti, ako si spestriť sledovanie seriálov či počúvanie hudby. Hneď na začiatku musíte vybrať, či budete využívať vstavané reproduktory v monitore alebo použijete napríklad Bluetooth reproduktory. Ďalej si zvolíte režim zvuku. Na výber máte z troch možností, konkrétne zo štandardného poňatia zvuku, adaptívneho zvuku či zvuku „Amplify“. Štandardný režim asi netreba nejako extra popisovať.

Zaujímavejší je ale adaptívny zvuk, ktorý upravuje svoju hlasitosť podľa hluku v okolí monitora. Teda, mal by sa meniť. Skúšal som to a nejakú výraznejšiu zmenu som nezaznamenal. Možno som mal niečo zle nastavené, ale skrátka to nefungovalo podľa predstáv. Režim Amplify zdôrazňuje stredné až vyššie tóny. Na počúvanie hudby som preto zvolil tento režim, prípadne ho môžete využiť vtedy, keď zle počujete dialógy.

V nastaveniach zvuku potom, samozrejme, nesmú chýbať pokročilé možnosti nastavenia, ako sú ekvalizéry, hlasitosť tlačidiel v menu a ďalšie vychytávky. Nechýba ani možnosť resetovania celého zvukového nastavenia. To ale asi tak často nevyužijete.

Samsung Smart M5

Herný režim monitora Samsung Smart M5

Monitor od Samsungu je pripravený tiež na hranie hier. Skúsil som ho preto pripojiť k hernej konzole a musím povedať, že hrať na ňom bola zábava. Hru si užijete dokonale aj vďaka tomu, že si môžete nastaviť Gaming Mode. Monitor pri tomto zapnutom režime nastaví obraz aj zvuk do režimu Game, ktorý sa bežne nastaviť nedá. Okrem toho zabezpečí, že sa vám konzola pri prepnutí na iné HDMI automaticky nevypne. Môžete tak hravo prepínať medzi jednotlivými vstupmi, čo je ďalším skvelým aspektom monitora.

Pravdou je, že herný režim sa Samsungu podaril. Hra pôsobí živším dojmom než s klasickým režimom. Samozrejmosťou je tiež podpora HDR. Tá ale nezávisí od toho, či máte aktivovaný herný režim alebo nie. Navyše tým, že od monitora pravdepodobne nebudete sedieť veľmi ďaleko, uvidíte krásne na celé dianie aj všetky detaily danej hry. A je jedno, či hráte pretekársku hru alebo akčnú strieľačku. K dispozícii je tiež širokouhlý pohľad.

Samsung_Smart_M5

Eko režim a veľa ďalšieho

V operačnom systéme Tizen si môžete prostredie monitora prepnúť do slovenského jazyka. Tým sa značne zvýši používateľský komfort. Nastaviť môžete tiež „Eko režim“, kde môžete zvoliť minimálnu úroveň jasu, automatické vypnutie monitora pri nečinnosti a veľa ďalšieho. Pri každodennom využití môžete týmto spôsobom šetriť energiu aj predĺžiť životnosť vášho monitora.

Remote access alebo vzdialený prístup

Samsung Smart M5 pracuje aj so širokou škálou možností vzdialeného pripojenia. O to viac sa môže stať vaším parťákom pri každodenných činnostiach, a to nielen v časoch home office. Monitor ponúka aj možnosť zrkadlenia obrazovky či pripojenia sa na vzdialený počítač.

Spoľahnúť sa dá tiež na priamu podporu Microsoft 365, kam sa môžete pohodlne prihlásiť pomocou svojho Microsoft účtu. Opomenúť by sme nemali ani funkciu Samsung DeX, vďaka ktorej môžete monitor prepojiť so svojím mobilným telefónom (vybaveným DeXom). Tým z neho de facto urobíte „počítač“. Možnosti sú skrátka naozaj široké.

Zaujímavé vychytávky na jednoduchú orientáciu

HDMI 1, HDMI 2... čo mám kde pripojené? Ako sa v tom vyznať? Samsung Smart M5 má zaujímavé a jednoduché riešenie. Jednoducho si zmeníte ikonku aj názov zdroja, ktorý posiela cez HDMI kábel signál do monitora. Môžete si tak zvoliť napríklad ikonku počítača a hernej konzoly. Takto sa nepomýlite a budete presne vedieť, ktoré HDMI je kde zapojené. Ak tak budete monitor zdieľať s viacerými ľuďmi, napríklad deťmi, máte istotu, že si s prepínaním vždy poradia.

Domovská stránka na rýchlu orientáciu

Ako som písal vyššie, Samsung Smart M5 ponúka inštaláciu rôznych aplikácií. Niektoré sú predinštalované, napríklad Netflix, iné zase musíte nainštalovať. Na výber ich máte nespočetné množstvo a spôsob inštalácie aj ovládania je jednoduchý. Prakticky rovnaký, ako v prípade inteligentných Samsung televízorov. Je však jasné, že sú aplikácie, ktoré budete používať častejšie a ktoré len občas. Aj preto je možné si niektoré aplikácie pridať na domovskú stránku. Pri stlačení tlačidla „Home“ tak budete mať tieto aplikácie hneď poruke.

Čo ponúka diaľkové ovládanie?

Na hornej strane ovládača nájdete vľavo tlačidlo na zapnutie či vypnutie monitora. Pod ním sú ďalšie tri. Jedno s farbenými bodkami a číslami. To slúži predovšetkým pre prípad, že budete mať internetovú televíziu a budete chcieť využiť funkciu HbbTV (funkcia červeného tlačidla), prípadne pre teletext. Druhým tlačidlom je mikrofón na hlasové ovládanie (o tom neskôr) a tretí je režim obrazu, kde môžete voliť medzi dynamickým a štandardným.

V strede je ovládacie koliesko s potvrdzovacím tlačidlom uprostred. Koliesko obsahuje klasické štyri šípky – doľava, doprava, hore a dole. Nižšie potom nájdeme tlačidlo „back“, ktorým sa vraciate na vyššie úrovne nastavenia. Tlačidlo „home“ vás prenesie do nastavení, multimediálneho centra a prakticky všade, kam sa šípkami dostanete. Spoľahnúť sa môžete aj na tlačidlo „play/pause“, ktoré vám umožní pozastaviť napríklad video na YouTube.

Zaujímavo sú spravené tlačidlá hlasitosti a prepínania. Neovládajú sa totiž ako na bežnom ovládači, ale pohybom nahor alebo nadol. Potom sa vrátia späť do východiskovej polohy. Pretlačením tlačidla hlasitosť úplne stlmíte. V tomto ohľade sa mi ovládanie páčilo, bolo podľa mňa praktické a predovšetkým pohodlné.

Posledný rad tlačidiel potom slúži na otvorenie najrôznejších multimédií. Zľava je Netflix, Prime Video a webový prehliadač. Ako tušíte, tlačidlá vás jednoducho prenesú do aplikácie, ktorá je zobrazená na tlačidle.

Ovládanie hlasom

Pretože ide o inteligentný monitor Samsung, bol by hriech, keby doň juhokórejský výrobca nedal hlasové ovládanie pomocou Bixby. Aby ste ho mohli využívať, budete sa musieť najskôr prihlásiť do konta Samsung. Následne budete môcť pokračovať v nastavení hlasového ovládania. Bixby vás vyzve, aby ste prečítali štyri vety, ktoré sa zobrazia na monitore. Na základe týchto viet analyzuje váš hlas, aby vás lepšie rozpoznal.

Kedykoľvek potom budete chcieť hlasové ovládanie aktivovať, jednoducho stlačíte a podržíte tlačidlo mikrofónu. Potom už môžete povedať, čo potrebujete. Chcete vedieť, aké bude počasie? Nechce sa vám ručne vyhľadávať obľúbený seriál na Netflixe či Prime Videu? S Bixby máte po starostiach. Len drobné upozornenie, tento hlasový asistent v súčasnosti neovláda slovenčinu, takže všetky príkazy aj vyhľadávacie heslá sú v angličtine. To môže pre niekoho predstavovať pomerne veľký problém.

Ak uvažujete o kúpe inteligentného monitora, potom rozhodne stojí za to uvažovať nad Samsung Smart M5. 32" obrazovka je nabitá funkciami, skvelým herným režimom aj kvalitnými reproduktormi. Vďaka polohovateľnosti si môžete nastaviť taký uhol, ktorý vám bude skutočne vyhovovať. Chýba azda len možnosť výškového nastavenia. Naopak poteší skvelý kontrast či možnosť pripojenia sa k Microsoft 365 alebo vzdialenému počítaču. To všetko tento monitor dokáže a je treba konštatovať, že si z neho môžete urobiť skvelého pomocníka na prácu, ale aj kamaráta na hranie hier a sledovanie seriálov. Široká ponuka nastavenia obrazu i zvuku zase zabezpečí, že si monitor môžete dokonale vyladiť podľa svojich predstáv.

Klady (+) Zápory (-)
+ DeX aj možnosť priameho napojenia na Office 365 - Náročnejšia inštalácia monitora
+ Herný režim na lepší zážitok z hry - Nedá sa nastavovať výškovo