0,00 €
×

Recenzia PlayStation 5: Nová generácia hrania

19.03.2021

Sony konečne predstavilo novú generáciu PlayStation 5. Táto dáma je veľmi žiadaná a takmer od jej vydania nedostupná. Do našej redakcie ale jeden kus zavítal a šťastná karta padla na mňa, aby som ju pre vás otestovala.

Recenzia PS5

Obsah balenia:
Konzola (samozrejme)
Ovládač DualSense
Kábel HDMI 2.1sieťový kábel
USB kábel na nabíjanie ovládača
Stojan Manuál

O čom sa dočítate:

1. Vzhľad PS5
  2. Ovládač DualSense
  3. Výkon a pamäť
  4. Zvuk a obraz
  5. Multimédiá
  6. Záver

Náhľad do budúcnosti, alebo prepadák?

Dizajn samotnej konzoly

Dizajn Playstation 5 rozdelil ľudí na dva tábory – tí, čo ho milujú a tí čo ho nenávidia. Pokiaľ by ste ju ešte nevideli, popísala by som ju ako dva elegantne zahnuté biele bočnice, ktoré spája lesklý čierny kryt. Je pravda, že asi na ňom budú vidno škrabance, takže pri pripájaní USB je potrebné byť opatrný. Názor si musí utvoriť každý sám, mne osobne sa tento vzhľad páči. Vyzerá nadčasovo a rozhodne zapadne do každej modernej obývačky. Zároveň sa však nestratí a určite bude priťahovať pozornosť.

Recenzia PS5

Sony si pre nás pripravilo malé prekvapenie – drsný vzor ktorý nájdete na vnútornej strane konzoly
a spodnej strane gamepadu, je tvorený miniatúrnymi charakteristickými tvarmi pre PlayStation.

Mnoho ľudí má strach z jej veľkosti, ale v skutočnosti vám nezaberie doma viac miesta ako stolný počítač, aj keď sa mu výškou vyrovná. Ale je o tretinu kratšia a štíhlejšia s konkrétnymi rozmermi 390 × 104 × 260 mm a s váhou 4,5 kg. Okrem toho, konzola vychádza v dvoch verziách – klasická PlayStation 5 s BluRay mechanikou (ktorú som dostala na testovanie) má ešte menšiu sestru PlayStation 5 Digital bez optiky. V domácnosti vám môže lepšie ladiť, pretože je štíhlejšia a symetrická, ale budete sa musieť uspokojiť s hrami iba v digitálnej verzii.

Hry v digitálnej forme môžete mať aj na klasickej verzii.

Konzolu si môžete postaviť na výšku aj horizontálne, k čomu vám pomôže pribalený stojan, pričom jeho inštalácia je pomerne jednoduchá. Pri postavení na výšku stojan nutne nepotrebujete, konzola stojí pevne aj bez neho, napriek tomu ho výrobca odporúča. Je to kvôli chladeniu, ktoré sa naschádza po celej dĺžke konzoly, a teda aj zo spodnej strany. Pri horizontálnom postavení sa už bez neho nezaobídete, inak sa bude konzola na zahnutých bokoch kývať.

Recenzia PS5

Dizajn DualSense

Nový šat dostal aj ovládač DualSense, ktorý sa od svojho predchodcu v mnohých veciach odlišuje, aj keď základné rozhranie tlačidiel zostáva rovnaké. Ovládač si po DualShock 4 ponechal ešte touchpad, ktorý je o poznanie väčší, vstavaný reproduktor a 3,5 mm jack na slúchadlá. Ale tam všetka podobnosť končí.

Hneď udrie do očí ako sa tvorcovia pohrali s farbami (s konzolou ho perfektne zladili a je jasné, že patrí k PS5). Oproti gamepadu na PS4 pribudlo tlačidlo na stlmenie vstavaného mikrofónu, ktorý sa nachádza medzi joystickmi. Čo však ubudlo je LED pás z prednej strany ovládača (ktorý bude chýbať iba internetovým trollom, a my ostatný sa zbavíme hlášok typu - veď ti to nesvieti), ten nahradilo LED podsvietenie touchpadu, ktoré je viditeľné hlavne z pohľadu samotného hráča.

Ale tiež je aj väčší (a trochu ťažší), nad čím som pozdvihla obočie, ale len do momentu než som ho chytila do rúk. Má vylepšenú ergonomiku a jeho držanie je viac ako len príjemné. A to nie je len môj názor, držali ho v ruke aj kolegovia, každému padol do ruky. Všetci sme sa zhodli, že tvarom sa naozaj vydaril. Ovládanie je tak oveľa prirodzenejšie a vy sa môžete sústrediť na hru. Na prvý pohľad (a dotyk) toho už viac nezistíte, tá pravá zábava začína až po zapnutí konzoly.

Recenzia PS5

Ovládanie, ktoré vás vtiahne do hry

Konzola PlayStation 5 má rozhodne čo ponúknuť, ale ja začnem tým, čo sa neskrýva vo vnútri – novým gamepadom. DualSense je nepochybne skvost medzi konzolovými ovládačmi. Pre samotného hráča je to najintenzívnejší prvok, ktorý najvýraznejšie ovplyvní hranie a skutočne si zaslúži prívlastok nová generácia hrania. Od svojho predchodcu sa nelíši len elegantným dizajnom, ale najmä tým, čo je vo vnútri, a preto si aj zaslúžil nové meno

Haptická odozva, alebo jednoducho vibrovanie, je oveľa precíznejšia, najmä vďaka duálnemu pohonu (miesto pôvodných vibračných  motorčekov) ktorý dynamicky prenáša dianie v hre do ovládača a do vašich rúk. Dokážete dotykom rozoznať či kráčate po piesku, plávate vo vode, ucítite brzdenie auta alebo spätný chod zbrane (v hre moja postava držala horiaci meč a ten pocit plápolajúceho ohňa bol až prekvapivo skutočný).

Tento realistický zážitok má na svedomí hneď niekoľko rôznych typov vibrácií,
ktoré sa prejavujú len na určitých miestach ovládača a v odlišnej intenzite.

Ale ovládače DualSense ponúkajú oveľa viac. Vibrovanie poznáme už vďaka DualShockom, aj keď rozdiel medzi nimi je naozaj cítiť, tou skutočnou novinkou je tzv. „Adaptive triggers“, alebo po slovensky adaptívne trigery. Tie vám pomocou svojej špirálovitej konštrukcie dávajú odpor do tlačidiel počas hry, a to od napnutia tetivy luku až po radostné rozbíjanie vecí, či dokonca kráčanie proti vetru. Naozaj musíte tlačidlo stlačiť silou, aby ste ten odpor prekonali.

Túto aj ďalšie perfektné vymoženosti ovládača DualSense najlepšie demonštruje hra Astro Playroom, ktorá sa nachádza zadarmo v každej novej konzoly PS5. Bola vytvorená práve s tým zámerom, aby ste si mohli vyskúšať, čo ten nový milášek všetko dokáže.

A že ich je viac ako dosť. Interakcia s hrou nekončí tlačidlami, čo napríklad taký mikrofón integrovaný priamo v ovládači DualSense? Môžete doňho fúkať (a keď v hre potrebujete rozhýbať vrtuľu), alebo po ňom klepkať prstom a vaša akcia sa hneď presunie na obrazovku. A moje obľúbené – keď si v hre obzeráte nejaký predmet, neotáčate ho joystickmi L3 a R3, prezeráte si ho tak, že v rukách otáčate celý gamepad. Pravda, chcelo by to ešte vyladiť, obraz je občas trochu spomalený a občas sa na malú chvíľku zasekne, ale aj v tejto verzii už dokáže nadchnúť.

Nie len otáčanie predmetov, ale aj reaktívny pohyb v hre naklánaním a obracaním gamepadu umožňuje vylepšený vstavaný akcelometergyroskop (znova si to môžete vyskúšať už v spomínanej Astro Playroom). Ovládač ma bezpochyby uchvátil. Funkcie, ktoré vás doslova vtiahnu do hry otvárajú nespočet možností pre vývojárov hier. Otázkou však vystáva, ako sa k tomu postavia samotní vývojári. V súčasnosti ešte veľa hier vychádza optimalizovaných aj na PS5 aj na PS4 a tak nevyužívajú plný potenciál novej generácie.

Urobila som menší prieskum v PlayStation Store, aké hry konzola v súčasnosti ponúka. V tejto chvíli nie sú ani vibrácie, na ktoré sme zvyknutí z PS4, obsiahnuté v mnohých hrách a teda trigger effect je v nich ešte pomenej. Do budúcnosti však môžeme predpokladať, že sa situácia zlepší.

Čo sa skrýva pod kapotou PlayStation 5?

Technické parametre
Procesor: 8-jadrový AMD Zen 2,
až 3,5 GHz (variabilná frekvencia)
Grafický čip: upravený AMD RDNA 2,
až 2,23 GHz (10,28 TFLOPs)
Pamäť: 16 GB GDDR6/256-bit
Priepustnosť pamäte: 448 GB/s
Úložisko: upravený 825 GB SSD (5,5 GB/s)
Výstup: HDMI 2.1 s podporou
4K/120 fps a 8K/60 fps
Optická mechanika: 4K UHD Blu-ray Drive
Sieťové pripojenie: LAN (Ethernet), Wi-Fi ac,
Bluetooth 5.1
Rozměry: 39 x 26 x 10,4 cm

A čo všetky tie čísla znamenajú ľudskou rečou?

O výkon vašej konzoly sa postará procesor AMD Zen 2, ktorý je vyrábaný momentálne najmodernejšou technológiou 7nm (okrem procesorov do smartfónov, ktoré sa vyrábajú technológiou 5nm).

Oproti PS4 je to veľký krok vpred a počas hrania to rozhodne poznáte. Za ním nezaostáva ani nový vstavaný SSD disk, ktorý spoločnosť Sony navrhla a upravila tak, aby dosahoval super rýchlosť až 5,5 GB/s. Práve vďaka tomu sa výrazne skracujú časy načítania hier (priemerne až o polovicu). A to nevravím len o spustení hry, ale aj o tom, čo sa deje v samotnej hre.

Ak máte radi príbehové hry tak ako ja, tak určite viete ako dokáže skaziť atmosféru niekoľko minútové čakanie na načítanie cut scény, alebo novej časti mapy (a teraz myslím na všetkých, čo hrali Days Gone, som s vami).

Pri testovaní PlayStation 5 sa mi to nestalo ani raz. Samozrejme, načítavanie prebieha, ale stane sa tak v priebehu pár sekúnd a vy to ani nepostrehnete.

Ako príklad mi dovoľte použiť Spider-Mana, ktoré som hrala aj na PS4 PRO. Prechod medzi cut scénami a hrou bol tak plynulý, že som si začiatok príbehovej scénky ani nevšimla. Len som zrazu nemohla Spideyho ovládať. Hranie bolo doslova ako sledovať film, do ktorého môžete zasahovať a to ako pri novinke Spider-Man: Miles Morales, tak pri klasickej remastrovanej verzii. Áno, viem, že to závisí aj od hry samotnej, ale PS5 týmto dokázala, že je schopná to utiahnuť.

Recenzia PS5

Aj zapnutie PlayStation 5 prebehne mrknutím oka, a to nepreháňam, to čo pred tým trvalo aj niekoľko minút, nová generácia zvládne v priebehu niekoľkých sekúnd. Nestihla som si dôjsť ani do kuchyne po vodu. A pri zapnutí bol jediný moment, kedy na mňa konzola „zvýšila hlas,“ okrem toho bola celý čas tichá a to som ju nešetrila.

Nechala som ju bežať celý deň vkuse, a to aj v prípade, keď ma od hrania vyrušovali prácou. Veľké plus oproti PS4, ktorá občas znela skoro ako štartovacie lietadlo. Konzolu som mala teda zapnutú aj 18 hodín vkuse, pričom väčšinu času sa na nej hralo, alebo bežal film.

Napriek tomu sa neprehrievala, ale keď ste okolo nej prešli bolo cítiť ako odvádza horúci vzduch. Ani po hodinách intenzívneho hrania konzola nebola ani len vlažná. Nie je to zásluha len veľkého ventilátora, ktorý sa v PlayStation 5 nachádza, ale aj v samotnom dizajne. Rebrinová štruktúra po celom obvode konzoly dáva priestor dostatočnému chladeniu zo všetkých strán.

Recenzia PS5

Rebrinové chladenie PS5.

Spätná kompatibilita

Ako som už načrtla vyššie, na PlayStation 5 si budete môcť zahrať všetky vaše obľúbené tituly z predchádzajúcej generácie. Horšie to však je so staršími hrami, s tými si už toto dieťa budúcnosti nedokáže dobre poradiť. Mne osobne to ako zásadný problém nepríde, pretože všetky najlepšie hry od Sony sú remastrované a optimalizované na PS4, ale chápem, že medzi vašich obľúbencov môže patriť aj titul, ktorému sa upgrade nedostal.

Pamäť ako akváriová rybička

Teraz sa dostávam k bodu, ktorý považujem za najväčšiu slabinu PS5 – pamäť. Áno, interná pamäť sa zvýšila z 500 GB na 825 GB, vďaka trom vstavaných SSD diskom, ale voľného priestoru máte len 667 GB. Zo začiatku sa to môže zdať ako dostatok, a naozaj nájdete množstvo hier, ktoré majú do 50 GB. No tie skutočné chuťovky sú o dosť náročnejšie, ako najnovšia verzia obľúbenca Call of Duty, ktorá má 226 GB, alebo Mortal Kombat 11 so 132 GB, či novinka NiOh 2 so 106 GB... Takýchto našliapaných hier tam môžete mať potom len zopár.

PlayStation 5 síce má slot pre M.2 SSD disk na rozšírenie pamäte, ale Sony sa rozhodlo túto možnosť ponechať blokovanú. Dôvod je ten, že v čase písania tejto recenzie ešte neprebehol test kompatibility s dostupnými diskami na trhu, a teda sa čaká na oficiálne stanovisko spoločnosti Sony. Zatiaľ máte možnosť si pamäť rozšíriť len pomocou externého disku, ale aj to má svoj háčik. Ani aplikácie, ani hry PlayStation 5 na externý disk nemôžete presunúť, ani ako zálohu.

Recenzia PS5

Momentálne vašou jedinou možnosťou, ako ušetriť miesto na disku je to,že si pomôžete
externou pamäťou na ktorú presuniete PS4 tituly.

Samozrejme, dala by sa konzola rozobrať na súčiastky (čo Sony naozaj urobilo, aby nám predstavilo celé vnútro - pozrite na video nižšie), ale veľkou výhodou konzol je práve to, že ako bežný používateľ nemusíte nevyhnutne riešiť jej technickú konštrukciu (samozrejme, pre nadšencov je to súčasť zábavy). Hry ktoré sú pre konzolu dostupné, sú na ňu aj optimalizované, takže ak nejaká hra pre danú konzolu existuje, môžete si byť istý, že ju určite rozbehnete. A tak si môžu užiť zážitok z hrania aj ľudia, ktorý ani netušia, čo SSD je. Pokiaľ patríte do druhej skupiny a zaujímalo by vás toho o technických parametroch viac, môžete si prečítať detail produktu.

Lepšie raz vidieť ako stokrát počuť

Dostávam sa k tomu najšťavnatejšiemu, čo vám konzola môže ponúknuť - ku grafike. PlayStation 5 je momentálne najlacnejšou možnosťou, ako si zahrať 4K rozlíšení pri snímkovacej frekvencii 120 Hz. A tie hry sú pri týchto číslach jednoducho dych berúce, rozdiel je poriadne vidieť. Samozrejme, aby ste si tento zážitok vychutnali, potrebujete televíziu ktorá má podporu 4K/120 fps. A PS5 5 je ešte o krok dopredu – ponúka aj rozlíšenie 8K/60 fps. Aj keď televízory s rozlíšením 8K sú na trhu už nejaký ten piatok, ešte nie je veľa hier, ktoré by dokázali tento benefit využiť. Niet sa čo čudovať, PlayStation 5 je skutočne konzola novej generácie.

Tentokrát Sony preniesla do hernej konzoly to, čo už poznáme z počítačových hier – HDR a Ray Tracing. HDR – v preklade vysoký dynamický rozsah, vyvažuje svetlé a tmavé časti obrazu, čím zabezpečuje oveľa lepšie zobrazenie detailov a väčšie množstvo farebných odtieňov. Ray Tracing zas simuluje jednotlivé lúče svetla, čím získame oveľa dôveryhodnejšie odrazy. Mláky už nie sú len smutné šedé šmuhy, ale naozaj odrážajú svetlo a dokonca sa mení aj uhol odrazu. A v oknách vidíme skutočný odraz objektu, ktorý je pred nimi (miesto automatického odrazu, ktorý nekorešponduje s okolím).

Recenzia PS5

HDR a Ray Tracing ponúkajú ešte uveriteľnejší obraz a grafická stránka hry tak nadobúda nový rozmer.

V súvislosti s novými technológiami máte na výber z dvoch možností grafikyResolution Mode, ktorý sa zameriava na realistický obraz, funkcia Ray Tracing je zapnutá a v hre nájdete detaily ako dokonalý odraz na mokrej zemi (Spider-Man: Miles Morales). Na obrázku vyššie je jasne vidieť, ako sa v mláke verne odrážajú postavy a svetlá. Na druhú stranu, budete sa musieť uspokojiť len s 30 fps.

Naopak Performance Mode si zahráte v 60 fps (či dokonca v 120 fps), hra je tak omnoho plynulejšia, ale na úkor práve spomínanej realistickej grafiky. Záleží len na vás, ktorý mód by vám vyhovoval viac. Vo všeobecnosti, Resolution sa skvele hodí na open-world hry, v ktorých veľkú časť atmosféry tvoria práve scenérie (ako príklad môžem spomenúť Red Dead Redemption 2, Days Gone alebo sériu Far Cry). A Performance Mode je ideálny do multiplayerových hier – rozhodne ho oceníte pri hraní novej Call of Duty: Black Ops Cold War.

Priestorový zvuk

Tvorcovia to s vtiahnutím hráča do hry mysleli naozaj vážne. Svedčí o tom aj nový audio systém Tempest 3D AudioTech. Ako už názov napovedá, ide o prehrávanie priestorového 3D zvuku, pričom zážitok sa dá prirovnať k sledovaniu filmu v kine. Prirodzene, tú najlepšiu skúsenosť vám poskytnú originálne slúchadlá Sony PULSE 3D, ktoré boli vytvorené priamo pre konzolu PlayStation 5.

Ale aj môj headset doma urobil vynikajúcu službu a po pripojení cez 3,5 mm jack priamo do gamepadu, som si mohla užiť zvuky, ktoré prichádzali zo všetkých smerov. Čo neprinesie len výborný pocit z hrania, ale môžete ľahko rozoznať z ktorého smeru k vám dolieha streľba, či kroky nepriateľov.

Nevýhodou môže byť, že 3D zvuk si zatiaľ užijete iba cez headset. Spoločnosť Sony ale oznámila, že jej inžinieri vytrvalo pracujú na tom, aby si hráči mohli čoskoro vyskúšať túto technológiu aj cez reproduktory televízie.

PlayStation 5 dokáže vyžmýkať z hier všetku šťavu.

Rozhranie menu

Po zapnutí vás PS5 klasicky privíta úvodným menu. Oproti PS4 sa zmenilo jeho rozhranie, ktoré je o dosť prehľadnejšie. Veľké plus je to, že hry a médiá sú rozdelené a tak nemusíte hľadať YouTube medzi vašimi obľúbenými hrami (teda ak máte v pláne hľadať YouTube, keď na vás čakajú všetky tie úžasné možnosti hrania). V prvom riadku nájdete záložky Hry, Médiá, fuknciu vyhľadávania, Nastavenia, Účet a hodiny (to aby ste zostali v šoku keď vypnete hru, v dobrej viere že je deväť večer a po vyskočení do menu na vás zakričí jedna ráno).

V druhom riadku nájdete svoje stiahnuté hry (na karte médiá samozrejme aplikácie). A na poslednom riadku, ktorý ale bežne nie je viditeľný a musíte ho otvoriť stlačením tlačidla menu, nájdete všetko ostatné, od notifikácií až po nastavenia ovládača, nastavenia Wi-Fi a vypnutia konzoly.

Recenzia PS5

Na PlayStation 5 si pozriete aj filmy

Ja viem, kúpiť si PS5 na pozeranie filmov, je ako kúpiť si Maserati na počúvanie hudby, ale aj tak je skvelé, že tú možnosť máte. Okrem toho, že vám konzola istým spôsobom nahradí Smart TV, poradí si aj so 4K UHD Blu-ray diskami. Konzola vám ponúkne YouTube, Twitch, ale aj Netflix či Spotify. Ja osobne som skúšala pozerať niečo z Netflixu, niečo z YouTube a púšťala som si skrz ňu aj hudbu. Viem, že niektorí ľudia mali problém s prehrávaním YouTube videí na PS4, ale PlayStaion 5 všetko zvládla hladko.

Recenzia PS5

PlayStation 5 je rozhodne budúcnosť hrania. Ponúka možnosti, ktoré prekračujú súčasné hry a technológie, tým len otvára dvere k ďalším inováciám. Je možné, že čoskoro bude hranie v 8K štandardom, a že na hry s 30 fps už budeme len spomínať s nostalgiou.

Okrem toho verím v kreativitu vývojárov, a dúfam, že z možností nového ovládača DualSense dostanú maximum. Astro Playroom je naozaj jednoduchá obyčajná hra, ale práve tento ovládač jej dodal nový rozmer. Čakanie na novú generáciu sa naozaj vyplatilo.

Ale napriek jej nesporným výhodám, nestojí za to, aby ste si ju kupovali s prestrelenou cenou od priekupníkov. Sme na začiatku úplne nového cyklu a napriek tomu, že už vznikajú hry optimalizované na PS5, ešte stále ich nie je mnoho. Spoločnosť Sony rozdala karty a ešte bude trvať nejaký čas, kým ich tvorcovia hier spracujú. Takže sa nebojte, nič vám neunikne, keď si na túto krásku chvíľu počkáte.

Pozitíva (+): Negatíva (-):
+ Všetko, čo dokáže DualSense - Pamäť sa rýchlo zaplní (zatiaľ sa nedá rozšíriť)
+ Ultrarýchly SSD disk - Nie je kompatibilná s titulmi z PS3, PS2 a PS1