Novinky LG OLED TV 2024
V prvej polovici roka 2024 vstúpili na trh s televízormi nové modely OLED TV od výrobcu LG. Nová séria so štvorkou na konci prináša oveľa viac než len zmenu v názve. V nasledujúcom článku vám pomôžeme... Celý článok
Nový Xbox Series X je nielen násobne výkonnejší, ale zásadne zmenil aj dizajn.
Minulý týždeň otriasla herným svetom správa o predstavení nového Xboxu Series X od Microsoftu. Zatiaľ čo hardvér do stolných (herných) počítačov sa obmieňa aj niekoľkokrát do roka, konzoly od Microsoftu (Xbox) a Sony (PlayStation) predurčujú podobu hier na niekoľko rokov dopredu. Príchod novej generácie si teda rozhodne pozornosť hráčov zaslúži.
V dnešnom článku vás zoznámime so všetkým, čo už o novom Xboxu Series X vieme, a pokúsime sa tým niekoľko málo dostupným informáciám dodať trochu kontextu.
Najprv si preberieme dva rýchle fakty, potom sa na konzolu pozrieme detailnejšie.
Dátum vydania ešte nepoznáme presne, ale malo by ísť o koniec roka 2020, čo je mimochodom (neprekvapivo) doba, kedy vyjde tiež konkurenčná PlayStation 5. Bolo by logické, keby Microsoft chcel stihnúť Vianoce, takže náš kvalifikovaný odhad je najskôr október, najneskôr december 2020.
Druhou dôležitou záležitosťou je meno konzoly. Pred predstavením bola známa pod vývojovým označením Project Scarlett. Finálny produkt pôjde na trh ako Xbox Series X, čo je marketingovo šikovné označenie, pretože dáva Microsoftu voľnú ruku pri predstavovaní ďalších edícií a modelov (a znie „sexy“), ale mohlo by spočiatku trochu miasť zákazníkov.
Pokiaľ nie ste úplne znalci videoherného trhu a čítate tento článok napríklad preto, aby ste mohli kvalifikovane kúpiť konzolu svojim deťom alebo priateľom, vedzte, že je zásadný rozdiel medzi konzolami Xbox One X a Xbox Series X.
Model Xbox One X je súčasný najvyšší model, a ak ho tento rok niekomu kúpite, môžete právom očakávať nadšenie. Aj budúci rok pôjde o skvelú konzolu, nestane sa z nej žiadny s prepáčením „výpredaj“, takže s nákupom nemusíte váhať. Model Xbox Series X, o ktorom je tento článok a ktorý dorazí na trh budúci rok, ale bude výkonovo úplne inde, takže budúci rok už by prípadný omyl pri nákupe bol citeľný a pred vložením do košíka by ste si mali byť istí, že ste vybrali správne. Môžeme vás ale upokojiť ohľadom kompatibility hier – na novom Xbox Series X si zahráte všetky dnes podporované hry, bude plne spätne kompatibilný.
A čo teda novinka sľubuje?
Nebudeme príliš technickí, ale hardvérové novinky sú veľmi zásadné a zaslúžia si rozobrať aspoň trochu podrobnejšie. Presné špecifikácie nového Xboxu zatiaľ nepoznáme, ale procesor (CPU) by mal byť až štyrikrát výkonnejší než je tomu pri súčasnej generácii Xbox One a grafický procesor (GPU) by mal byť až dvakrát výkonnejší.
Značné zrýchlenie chodu sľubuje aj použitie superrýchleho úložiska NVMe SSD a operačnej pamäte GDDR6. Ak vás zaujíma rýchlosť úložiska všeobecne (a myslíme, že by mala, a to nielen pri konzolách), môžeme odporučiť náš vlastný článok SSD vs HDD. Vedzte, že SSD použité v novom Xboxe bude ešte omnoho rýchlejšie než „škatuľková“ 2,5" SSD, o ktorých v článku píšeme, takže doba spustenia, načítania aj ukladania hier a práca s celým systémom budú výrazne urýchlené. Pre technickejšie typy: Hovorí sa až o 40× vyššej rýchlosti I/O (input-output).
Před uvedením jsme konzoli znali pod kódovým označením Project Scarlett.
Teraz ľudskejšie, čo to znamená v hrách.
Grafika výrazne poskočí, a to musíme brať do úvahy, že už súčasné hry vyzerajú skvele. Nové konzolové hry určené pre Xbox Series X ponúknu lepšiu prácu so svetlom, odrazmi a tieňmi. Menovite si zmienku zaslúži ray tracing („sledovanie lúča“, ale slovenský preklad sa príliš nepoužíva), čo je metóda renderu 3D scény, ktorá umožňuje omnoho realistickejšie osvetlenie a odrazy. Nie že by hry bez ray tracingu nevyzerali dobre, koniec koncov ho nepodporuje ani množstvo súčasných počítačových grafických kariet, ale celkový dojem je s ray tracingom oveľa realistickejší.
Vyšší výkon sa tiež prejaví na celkových možnostiach zobrazenia. Microsoft bude stále ako odporúčaný štandard uvádzať rozlíšenie 4K a snímkovú frekvenciu 60 fps, čo úprimne povedané rozhodne stačí, ale konzola by mala podporovať až 120 fps a rozlíšenie až 8K, ktoré dnes ponúka len pár televízorov. Hovorili sme, že každá generácia konzol zostáva na trhu niekoľko rokov, takže podobná pripravenosť na budúcnosť je, samozrejme, zásadná.
Predchádzajúca generácia konzol vyzerala skôr ako videorekordér (alebo „Blu-ray prehrávač“ pre mladšiu generáciu čitateľov). Xbox Series X bude naozaj „box“. Je približne rovnako široký ako súčasný model, ale asi trikrát vyšší a vyzerá ako pravidelný štvorstranný hranol (kváder so štvorcovou podstavou). Dizajn je veľmi čistý, vyčnieva len podsvietené hlavné tlačidlo.
V hornej časti nájdete veľkú mriežku ventilátora. Ten by mal zabezpečiť nielen účinné, ale hlavne veľmi tiché chladenie. A síce sme použili označenie „horná časť“, ale nový Xbox budete moci používať aj naležato.
Ovládač by mal zostať viac-menej nezmenený. Mal by byť miestami trochu zaoblenejší a pribudlo mu tlačidlo rýchleho zdieľania, ale rozloženie aj celkový dizajn zostanú maximálne podobné súčasnému modelu.
Zároveň s krátkym predstavením nového Xboxu ukázal Microsoft aj upútavku na chystanú hru Senua’s Saga: Hellblade II. Tá by mala byť prvou hrou, ktorá na novú Series X dorazí, a bude plne využívať jej možnosti.
Ešte než sa na spomínaný trailer pozriete, mali by ste vedieť dve veci.
Po prvé vraj nejde o „predrenderované“ technické demo, ktoré by malo ukazovať nejaké teoretické možnosti konzoly, ale o video vygenerované v reálnom čase priamo v engine hry. Z toho, zjednodušene povedané, vyplýva, že konzolový hardvér by mal umožniť, aby hra skutočne takto vyzerala pri reálnom hraní. Samozrejme ide o skoré vývojové fázy hry, všeličo sa ešte môže zmeniť, ale v každom prípade môžeme povedať, že grafika je mimoriadne pôsobivá.
Obrovský svet aj mimoriadna detailnosť – moderné hry by mali ponúkať oboje.
Po druhé je dôležité vysvetliť, čo znamená, že hra je postavená „konzole na mieru“. Väčšina hier musí byť vytvorená (naprogramovaná, vymodelovaná, naskriptovaná atď.) tak, aby fungovala na konzolách aj počítačoch s rôznou výbavou. V PC bežne nájdete rôzne výkonné karty od Nvidieaaji AMD, procesory od Intelu a AMD, rôzne veľkosti pamätí a pod. Hry sa preto musia robiť z veľkej časti univerzálne.
U konzolových „exkluzíviek“ – pokiaľ teda naozaj ide o hry, pri ktorých sa nepočíta s tým, že by niekedy vyšli napríklad pre počítače – môžu vývojári využiť dostupný hardvér naozaj naplno. Urobiť rozsiahly svet, ktorý vyžaduje určité množstvo pamäte, pretože vedia, že konzola ho „proste má“. Využiť konkrétne technológie konkrétneho lomu svetla, pretože grafická karta v konzole ho podporuje. A dokonale vyladiť výsledný (resp. „predvýsledný“) produkt tak, aby na konzole fungoval čo možno najlepšie, a pokiaľ možno dokonale hladko. Práve takéto hry potom ukazujú plný potenciál herných konzol a práve sem patrí predstavený titul.
Dosť bolo ale rečí, teraz už sa pozrite na zmienený trailer k Senua’s Saga: Hellblade II.
A ešte raz zopakujeme – pretože je to veľmi zásadná a veľmi dobrá správa – že sa nemusíte nijako obmedzovať v nakupovaní hier na súčasnú generáciu Xbox One, pretože nový Xbox Series X si s nimi úplne bez problémov poradí. Viacgeneračná spätná kompatibilita je veľkou výhodou Xboxu a je určite dobre, že sa ju Microsoftu podarilo zachovať.
***
My sa novej konzoly nemôžeme dočkať. A čo vy? Tešíte sa na nový Xbox Series X?