0,00 €
×

Ako chutí QLED

29.01.2018

Samsung QE55Q7FJe QLED mladší brat OLED?

Juhokórejský Samsung prišiel v roke 2017 s technológiou QLED ako odpoveď na OLED panely značky LG. Technicky ide o celkom odlišnú filozofiu, ale kvalitatívne sú aj podľa renomovaných testov obe technológie na základe diváckej skúsenosti na podobnej úrovni.

Skratka QLED poukazuje na spojenie technológie Quantum Dot a známej skratky LED. Kúzelné slovíčka Quantum Dot skrývajú jednu zásadnú vlastnosť moderných obrazoviek. Tou je prítomnosť nanokryštálov, ktoré vďaka svojim vlastnostiam a mikroskopickej veľkosti (jedna desaťtisícina hrúbky ľudského vlasu), prinášajú obrazovke nevídaný kontrast, hĺbku a vernosť zobrazených farieb.

Televízor v hodnote dovolenky v Karibiku

V prvom rade nás zaujímal dojem, ktorý dýchne na zákazníka po vybalení televízora. Tenké telo prístroja je veľmi pôsobivé a človek žasne, kam inžinieri všetko dokázali vtesnať. Po vybalení čiernej krabičky s mnohými konektormi pochopíte, že srdce televízora Samsung QE55Q7F sa z tela presunulo mimo neho. Hneď na druhý pohľad je taktiež zjavné, ako veľmi sa televízory zmenili od prvých čias plazmových obrov. Telo prístroja je cez krásny a veľmi pevne pôsobiaci stojan prepojené s temnou krabičkou, ktorá zaisťuje všetky potrebné prepojenia s HDMI, anténou, DLNA úložiskami alebo cez USB pripojeným vybavením. Stojanom je vedený ešte napájací kábel. To je všetko. Elegantné riešenie, ktoré poteší každého, kto má rád televízor umiestnený ako solitér a nechce riešiť nevzhľadnú zmes káblov. Navyše celý prístroj vyzerá dobre aj zozadu, takže nie je nutné ho za každú cenu stavať k stene.

Samsung QE55Q7F

Technológia HDR 1 500 umožňuje objaviť nové, živšie detaily v scénach, ktoré boli pre vás dodnes notoricky známe, ale teraz dostávajú skutočne nový rozmer.

Samotná obrazovka mala v našom prípade plochý tvar. Svojich hrdinov si nájdu aj fanúšikovia zakriveného dizajnu, ale zo skúseností vieme, že tento trend je skôr na ústupe. Televízor má veľmi tenký rámček, presne taký, aký by ste očakávali od špičkovej obrazovky. Všetky dizajnové prvky nájdete na dolnej hrane rámčeka, kde nájdete logo výrobcu, respektíve v prípade použitia stojanu aj ďalej pod prístrojom. Solídny, celokovový stojan by mohol v slovníku vystupovať pod heslom „stabilita“. Daňou za jeho dôveryhodnosť sú však o niečo vyššie priestorové nároky. Samsung uviedol na trh hneď dva alternatívne stojany – jedným je vysoká trojnožka nazývaná Studio, druhým kužeľovitý Tower Stand. Oba dokážu vystreliť dojem z televízora ešte o niekoľko stupienkov vyššie.

Tizen vo vrcholnej forme

Srdce multimediálnych schopností televízora tvorí operačný systém Tizen, ktorý sa Samsungu podarilo vypiplať takmer k dokonalosti. Aj keď vystupuje veľmi nenápadne, sú jeho schopnosti a predovšetkým rýchlosť práce skutočne fenomenálne. Všetky nastavenia, listovanie v menu alebo sputenie aplikácií prebieha prakticky okamžite, a tak dáva zabudnúť „praveku“ inteligentných televízorov, keď práca s operačným systémom bola skôr utrpením ako praktickou ukážkou pokroku.

Ako ďalší triumf QLED radu televízorov sa javí veľmi kvalitné vstavané ozvučenie. Dvojica reproduktorov dáva zvukový výkon 40 W a oproti bežnej produkcii jasne vyniká. Nutné podotknúť, že ani tak nepredpokladáme, že sa zákazníci uspokoja s originálnym zvukom a že nakoniec televízor zahrnú do celkového riešenia domáceho Hi-Fi.

Samsung QE55Q7F  Samsung QE55Q7F
Technológia Quantum Dot využíva inovatívny zliatinový materiál, vďaka ktorému dosahuje jedinečnú farebnosť.

Zoznámte sa, toto je miliarda farieb

Ako bolo už povedané, skratka QLED vedie k spojeniu technológie Quantum Dot a svetla vyžarujúceho z LED diód. Ako vyzerá ich spolupráca v praxi? Skutočne temná čierna farba a v kontraste k nej obrovská, miliardová farebná paleta, extrémne jemné 4K rozlíšenie a HDR, až prechádza zrak. Prvé stretnutie s obrazom, predovšetkým pri scénach, ktoré poznáte zo svojho „starého“ televízora, je naozaj veľký šok. Pustili sme si seriály Hra o tróny a Dom z kariet a nestačili sme žasnúť, koľko detailov klasické LED panely bez úžitku „zahadzujú“. Divákovi pri takom zistení napadne, ako neúčelné je vynakladanie enormných prostriedkov na technické spracovanie filmov a seriálov, keď z nich následne divák nevidí ani tretinu na nedokonalom televízore.

Autentickosti obrazu môže konkurovať už iba realita.

Na QLED obrazovku sa veľmi dobre zvyká a o to ťažší bol pre nás návrat k obyčajnému LED televízoru. Veľkou výhodou sa stáva stále jednoduchší prístup k obsahu vo vysokom rozlíšení. Televízor nemá problém so streamovacími službami, ako sú Netflix alebo Amazon Prime, DLNA úložiskami so zbierkou 4K videí alebo 4K BluRay prehrávačmi. A nakoniec aj obyčajné HD televízne vysielanie vyzerá oveľa lepšie na kvalitnej 4K obrazovke ako na prístroji „iba“ s Full HD rozlíšením.

Samsung QE55Q7F

Ergonomicky vyvážený ovládač.

Diaľkový ovládač má štíhle, z hliníka vyrobené telo a na prvý pohľad je veľmi jednoduchý. V ruke pôsobí neobyčajne pevne a ergonomicky presne. Najčastejšie divák siahne po štvorsmernom kruhovom tlačidle a po kolískových tlačidlách na ovládanie hlasitosti a voľbe programu. Pod gombíkom s vyobrazeným mikrofónom nájdeme zaujímavú možnosť hlasového ovládania televízora.

Smolu však majú tí, ktorí si nerozumejú s angličtinou alebo bojujú s výslovnosťou. Elegantný ovládač sme používali bez problémov aj na ovládanie O2 TV alebo Xbox.

Verdikt

Vo všetkých pohľadoch na celý QLED rad sa zrkadlí snaha Samsungu dotiahnuť televízor ako celok k nekompromisnej dokonalosti. Zákazník, ktorý to myslí vážne s filmovým, športovým alebo dokumentárnym obsahom, sa tentokrát stáva víťazom. Dostáva nielen špičkový obraz, ale taktiež bohato multimediálne vybavený prístroj s nevídanou kvalitou remeselného spracovania, použitých materiálov a dizajnu.

Samsung QE55Q7F

Televízor docieli dokonalý kontrast za všetkých podmienok.

Samsung QE55Q7F