Zabudnite na čiernu, privítajte farby! V ponuke elektrických kolobežiek sa MV AGUSTA RAPIDO ORO TL vďaka odvážnemu talianskemu dizajnu určite nestratí. Láka aj na ďalšie benefity – skvelý dojazd, stúpanie do kopcov alebo možnosť prikúpiť blinkre, ktoré zaistia vyššiu bezpečnosť. Splnila pri testovacích jazdách naše predstavy alebo sú to len parametre na papieri?
Okrem samotnej nablýskanej elektrickej kolobežky z krabice postupne vybalíte aj nabíjačku, príručnú tašku s náradím, úchytky, odrazky a blatník, samolepky na riadiacu tyč, predlžovací nafukovací nadstavec a NFC kľúč v podobe malej čiernej kartičky, ktorá slúži na odomknutie kolobežky. Všetko potrebné na to, aby ste kolobežku MV AGUSTA RAPIDO ORO TL spojazdnili, prifúkli pneumatiky a namontovali riadidlá, teda máte k dispozícii. Nechýba, samozrejme, ani manuál.
Na úvod musím povedať, že zlato-červená mašina bude v stále prevládajúcej čiernote elektrických kolobežiek určite vyčnievať. Lesklé farby v kombinácii s radikálnymi krivkami a kruhovým svetlometom nápadne pripomínajú známe motorky rovnomennej značky. Len sa pozrite na jej čelnú stranu…
Pretože som dušou minimalistka, pôsobila na mňa kolobežka MV AGUSTA RAPIDO ORO TL už trochu predizajnovane. Ide ale o subjektívny názor, svojich priaznivcov si tento model určite bez problémov nájde, a navyše vzhľad nie je na elektrokolobežkách to hlavné (teda nemal by byť).
Čo sa týka celkového technického vyhotovenia, kompromisy alebo dokonca mínusy by ste hľadali ťažko. Všetko do seba krásne zapadá a drží, konštrukcia je masívna a kolobežka sa vám netrepe v rukách, naopak, vyzerá ako omnoho drahší kúsok. Skrátka taká malá nablýskaná motorka.
Asi nemá zmysel popisovať každý centimeter, čo by som ale ešte spomenula, je terén, na ktorý je kolobežka určená. Aj keď to nie je žiadna krehká hračka, počítajte s ňou iba na udržiavaných cestách. V manuáli je konkrétne uvedené, že k použiteľnému terénu patrí „cementová a asfaltová dlažba, plochá hlinená dlažba, nerovnosť nie väčšia než 1 cm, nie viac ako 5 cm široká štrbina“. O tom, ako je jazda na konkrétnych povrchoch pohodlná a istá, si môžete prečítať viac v časti Jazdné vlastnosti.
A ako je na tom kolobežka MV AGUSTA RAPIDO ORO TL v oblasti skladnosti? Je vybavená klasickým skladacím mechanizmom – odistíte riadidlá a upevníte ich za háčik na zadnom blatníku. Zložiť aj rozložiť sa dá vozidlo jednoducho, má však celkom široké riadidlá (60 cm) a hmotnosť 20 kg, takže na dlhé prenášanie alebo do malého kufra nie je úplne ideálna. Mini mínus by som jej dala za stojanček, ktorý je schovaný príliš vzadu. Kolobežku bez problémov udrží, ide naozaj len o nepraktické umiestnenie.
Na rozdiel od väčšiny bežných modelov má testovaná elektrická kolobežka skutočne veľký 3,96" LCD displej. Vďaka týmto rozmerom sú všetky údaje prehľadné a pri jazde zreteľne vidíte ako aktuálnu rýchlosť, tak spotrebu energie vo wattoch, najazdené kilometre, zvolený jazdný režim či ďalšie ikonky ako tempomat alebo Bluetooth.
Veľmi praktické je na elektrickej kolobežke MV AGUSTA RAPIDO ORO TL ovládanie. Nenachádza sa na displeji uprostred riadidiel, ako to často je u konkurenčných modelov, ale po ľavej strane, kde ho môžete jednoducho ovládať palcom bez narušenia stability. 3 tlačidlá slúžia na centrálne zapnutie/vypnutie, ovládanie svetiel a reguláciu výkonu (zmenu jazdného režimu).
Ako je už štandardom, aj tento nablýskaný model má k dispozícii aplikáciu. Jej názov je MV Ride a ponúka bežné funkcie, ako je odomknutie kolobežky, zmenu režimu, vypnutie svetiel atď. Oproti klasickému ovládaniu na stroji nájdete v apke navyše napríklad ovládanie tempomatu alebo možnosť navoliť si v mapách plánovanú trasu.
To, ako bude jazda na kolobežke pohodlná, ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov – veľkosť a typ pneumatík, nášľapná doska, konštrukčné spracovanie, šírka a výška riadidiel, odpruženie… Ako si v tejto oblasti viedol náš testovaný kúsok?
Elektrická kolobežka MV AGUSTA RAPIDO ORO TL stojí na „pevných základoch“, bezdušových 10" kolesách. Tento typ pneumatík lepšie odolá nástrahám v podobe obrubníkov alebo črepov, oproti pneumatikám s dušou, ktoré sú ideálne do terénu, nezvládne však, samozrejme, tak dobre tlmiť nárazy. V porovnaní s modelmi vybavenými menšími kolesami si ale kolobežka vedie nadštandardne, a aj keď obrubníky, dlažobné kocky alebo cestné prejazdy pod nohami ucítite, dá sa to v pohode zvládnuť. Určite sa nemusíte báť, že by sa vám vozidlo rozsypalo pod rukami.
S čím som sa stretla prvýkrát, bola rozdielna veľkosť predného a zadného kolesa – predné je pomerne výrazne užšie než to zadné, čo prispieva k lepšej obratnosti a manévrovaniu kolobežky.
Ak vezmem do úvahy ďalšie parametre, elektrická kolobežka sa javí ako skvelý model aj na dlhé jazdy. Prečo? Do kariet jej bez debaty hrá pohodlné stúpadlo, široké pohodlné riadidlá a aj deklarovaný dojazd až 50 km. Zhruba po 3 sekundách konštantnej rýchlostí sa navyše spúšťa tempomat, takže nemusíte ani držať plyn. Ale pozor – spustenie tempomatu oznámi iba rozsvietenie ikonky na displeji a ak si ju nevšimnete, môžete byť zmenou rýchlosti nepríjemne prekvapení. Z môjho pohľadu najväčší ústupok. Pre poriadok dodávam, že tempomat je možné vypnúť v aplikácii MV Ride.
Plus, naopak, kolobežke MV AGUSTA RAPIDO ORO TL patrí za plynulé, ale aj tak svižné zrýchlenie. Vyberať môžete zo 4 jazdných režimov – režim pre chodcov (max. rýchlosť 6 km/h), ECO režim (max. 15 km/h), komfortný režim (max. 20 km/h) a nakoniec športový režim (max. 25 km/h).
Zatiaľ som nespomenula, že testovaná elektrická kolobežka má zadný pohon, tzn., že je motor umiestený pri zadnom kolese. Vďaka tomu pri jazde nepodšmykuje a lepšie udrží vozidlo stabilné. Najväčší rozdiel oproti prednému náhonu pocítite v kopcoch. Ako to vyzerá, keď sa, v tomto prípade, skombinuje 500 W motor a zadný pohon?
Nielenže sa do kopca poveziete, ale navyše pofrčíte s istotou a parádnou rýchlosťou. Motor kolobežku tlačí, takže si nemusíte pomáhať nohou. A keď som si nastavila športový režim s max. rýchlosťou 25 km/h, rýchlosť obyčajne neklesla pod 20 km/h ani v kopcoch, čo je úctyhodný výkon (výslednou hodnotu samozrejme ovplyvňuje ako váha jazdca, tak kapacita batérie a ďalšie okolnosti). Udávané možné stúpanie výrobcom je až 14 stupňov.
Ďalší benefit, ktorý kolobežku MV AGUSTA RAPIDO ORO TL odlišuje v záplave ostatných modelov, sú dve mechanické brzdy po oboch stranách riadidiel, často sa totiž stretnete len s jednou. Ide o tzv. semihydraulické brzdy, ktoré sa skladajú z prednej kotúčovej brzdy a zadnej kotúčovej brzdy spojenej s elektronickou. Hydraulické brzdy patria k tým najúčinnejším, čo mi v praxi potvrdila rýchla odozva. S brzdnou dráhou je, samozrejme, treba počítať, ale je krátka a brzdenie je plynulé. Skvelá práca.
Pretože svojím dizajnom budí elektrická kolobežka pozornosť, mohla by zaujať aj cudzie zlodejské ruky. Na zabezpečenie vozidla vám poslúži šikovný zámok ako v aplikácii, tak na samotnej kolobežke. V apke je možné zámok ovládať jedným kliknutím, druhý spôsob potom rieši NFC čip. Stačí priložiť drobnú IC kartu pod displej, kde sa nachádza nápis RAPIDO. Displej kolobežky sa rozsvieti a vy môžete opäť využívať všetky jej funkcie.
Na tomto obrázku môžete zreteľne vidieť IC kartičku s názvom „MV AGUSTA KEY“. V nej je ukrytý NFC čip, ktorý slúži ako zámok kolobežky. Stačí ju len priložiť pod displej a vozidlo tak zabezpečiť.
Pri testovaní mi niekoľkokrát napadla otázka, či je vlastne elektrická kolobežka MV AGUSTA RAPIDO ORO TL vhodná pre začiatočníkov. Výrobca tento model odporúča od 16 rokov, viac ale odporúčanie nešpecifikuje. Mne už pod rukami pár rôznorodých vozidiel prešlo a rozdiel medzi 250 W a 500 W motorom je určite poznať. Testovaná kolobežka je silnejšia než parametrovo podobné kolobežky, ktoré si môžete požičať v meste. Myslite na to, až si budete s veľkou dávkou nadšenia stúpať za riadidlá. Vyskúšajte si nižšie rýchlostné režimy, nenapáľte plnú dávku plynu hneď na začiatku. Nosenie prilby a ďalších ochranných prvkov nie je hanba, zvlášť, keď váš čakajú cesty z kopca alebo pozdĺž rušnej cesty.
Na úvod kapitoly pár čísel: maximálny dojazd výrobca sľubuje 50 km (pri zvolení komfortného režimu a váhe jazdca 75 kg), kapacita Li-Ion batérie je 10 400 mAh (napätie 48 V). Ja som spravidla využívala silnejší športový režim, navyše s výrazným prevýšením na trase a kolobežku som potrebovala nabiť po cca 30 km.
Čo sa týka nabíjania, nečaká vás žiadne prekvapenie. A možno je to dobre – prečo meniť niečo, čo doteraz skvele fungovalo? Nabíjačka opäť vyzerá ako tá od notebooku, nabitie z 0 na 100 % jej zaberie cca 5 – 6 hodín. To stále považujem za skvelý čas, zvlášť keď u mnohých modelov je rovnaký čas treba na akumulátor s polovičnou kapacitou. Pri nabíjaní sa na nabíjačke rozsvieti červená dióda, po skončení sa zmení na zelenú.
V tejto oblasti z môjho pohľadu spokojnosť, potešila by ma ale vyberateľná batéria, už s ohľadom na hmotnosť kolobežky, ktorá je cez 20 kg. Nie úplne skladný stroj by ste potom mohli nechať napríklad v garáži alebo v pivnici a k zásuvke preniesť len akumulátor.
Kúpa elektrickej kolobežky MV AGUSTA RAPIDO ORO TL už je, povedzme si to na rovinu, nemalá investícia (aktuálna cena k 7. 7. 2023 je 1 265,60 €). Veríme ale, že nákup nebudete ľutovať. Konštrukčné spracovanie vrátane praktického ovládania premysleli výrobcovia do detailu. Výkon je skutočne obdivuhodný, veď kolobežka zvládne stúpanie s takmer minimálnou stratou rýchlosti. Navzdory chýbajúcemu odpruženiu si poradí aj s nerovnosťami vozovky, len na lesných cestách ju, prosím, netrápte. Maximálny dojazd 50 km je skvelý, rovnako ako prehľadný displej, NFC čip a výkonné brzdy. Jediné, čo môžeme vytknúť, je vyššia hmotnosť kolobežky 20 kg a nečakaný tempomat, ktorý sa spúšťa iba s obrazovou ikonkou (môžete si ho ale deaktivovať).
Klady (+): |
Zápory (–): |
+ displej, na ktorom všetko skvelo vidíte |
– vyššia hmotnosť (20 kg) |
+ vyjde aj kopce rýchlosťou okolo 20 km/h |
– chýbajúci zvukový signál tempomatu |
+ možnosť dokúpenia blinkrov |
|
+ 10" pneumatiky absorbujú väčšinu nerovností |
|
+ NFC kľúč |
|
+ priestorné stúpadlo, široké riadidlá |
|
+ výkon 500 W |
|
+ dve oddelené brzdy |