Je čas na novinky! Svieži vietor do sveta elektrických kolobežiek nedávno priniesla elektrická kolobežka GoGEN VOYAGER NEO S 601. Ide o priameho nástupcu úspešného modelu VOYAGER S501, ktorý je však vylepšený o niekoľko vychytávok. O akých benefitoch je reč alebo pre koho je nová kolobežka určená, sa dozviete v recenzii nižšie.
Spoločnosť GoGEN postupne zásobuje trh s elektromobilitou novými a novými modelmi. Poslednú, mnou testovanú, elektrickú kolobežku GoGEN VOYAGER S501 postupom času nahradila vylepšená GoGEN VOYAGER NEO S 601, ktorá je opäť dostupná v 3 farbách: čiernej, bielej a červenej.
V krabici vás okrem samotnej kolobežky čaká nabíjačka, 4 skrutky s potrebným kľúčom na utiahnutie a návod. Nič vám tak nebráni si vozidlo ihneď zložiť a vyraziť napríklad aj na prvú testovaciu jazdu. Nosnosť dosahuje viac-menej štandardných 100 kg, viesť kolobežku tak môžu osoby od 16 rokov.
Čo sa týka dizajnu, je testovaná elektrická kolobežka veľmi podobná svojej predchodkyni. A aj známej konkurenčnej značke začínajúcej na písmeno X. Ja som na testovanie dostala čierny variant s červenými prvkami (biele vyhotovenie dopĺňa modrá farba a červené zase čierna). Pri porovnaní s modelom kolobežky S 501 vám najskôr chvíľku potrvá, než si všimnete vzhľadových rozdielov. Aj tak tam sú – napr. predné svetlo nie je umiestnené priamo na volante, ale až nižšie na riadiacej tyči. Vyzerá to síce zvláštne, ale v praxi to ihneď oceníte, pretože vám lepšie posvieti na cestu.
Elektrická kolobežka GoGEN VOYAGER NEO S 601 má, oproti svojmu predchádzajúcemu modelu, navyše ešte bočné odrazky situované pod stúpadlom. Praktický je aj predĺžený zadný blatník, ktorý z veľkej časti dokáže zabrániť tomu, aby ste sa pri jazde zašpinili. Navyše je uchytený ku konštrukcii, takže sa nemusíte báť, že by ste ho niekde „zabudli“. V ostatných bodoch sú obe kolobežky v podstate zameniteľné, zapáči sa vám určite aj osvedčené LED podsvietenie stúpadla. Nutné dodať, že aj keď ide o cenovo skutočne dostupné vozidlo, konštrukcia pôsobí kvalitne, a aj keď na elektrickú kolobežku naskočíte, nepočujete žiadne podozrivé zvuky, ani sa vám netrasie v rukách.
Kolobežky od seba odlišuje aj mobilná aplikácia, ktorá je u S 601 nová.
Na rovinu je treba najskôr spomenúť, že ide o typicky mestskú kolobežku, takže ju neodporúčame trápiť na nejakých offroadových cestách. Na to skrátka nie je stavaná. Napovie vám to však už samotné vyhotovenie. Elektrická kolobežka GoGEN VOAYGER NEO S 601 má 8,5" kolesá, úzke riadidlá a hmotnosť cca 15 kg. Všetko dohromady napovedá, že ide o kompaktný model, ktorý nezaberie veľa miesta ani v kufri auta ani zložený napríklad pod sedadlom vo vlaku. Zvládnete ju aj niekam preniesť, čo sa o mohutných terénnych elektrických kolobežkách vážiacich pokojne aj 20 a viac kg povedať nedá.
Čo sa týka skladania vozidla, všetko funguje na jednotku. Páčku ľahko odistíte, sklopíte riadiacu tyč a zaháknete za háčik na zadnom blatníku. Takto kolobežka skvele drží, takže ju môžete kamkoľvek preniesť. A to od mestskej kolobežky chcete.
Rada by som ešte spomenula nášľapnú plochu alias „deck“. Je totiž urobená presne tak akurát, aby ste mohli na kolobežke pohodlne stáť. Väčšiu bezpečnosti zaisťuje štruktúrovaný povrch, vďaka ktorému sa vám na vozidle nebude šmýkať.
Už ste sa niekedy pri kolobežke stretli s elektronickým zámkom? Ja nie a keby ma naň kolega neupozornil, asi by som bola v koncoch. Je to ale šikovná vecička, ktorá zabráni tomu, aby vám na kolobežke niekto cudzí nepozorovane ušiel. Mimochodom, odblokujete ho podržaním brzdy na 3 sekundy.
Zatiaľ čo predchádzajúca S501 bola vybavená 250 W motorom, jej nástupkyňa v podobe kolobežky GoGEN VOYAGER NEO S601 dostala do výbavy väčší výkon, konkrétne 350 W. Táto hodnota je pri mestských kolobežkách bežná, ide o výkon vhodný aj pre začiatočníkov. Motor je klasicky umiestnený v prednom kolese.
Aké výsledky teda podáva v praxi? Okrem maximálneho dojazdu 25 km sľubuje rýchlosť až 25 km/h a stúpanie až 15°. Dosiahnuť uvedenú rýchlosť nie je problém (pochopiteľne sa bavíme o rovinke). Z nuly zrýchľuje plynulo a hladko, žiadne trhané pohyby. Max. rýchlosť dosiahnete povedzme za 5 sekúnd, čo mi príde ako fajn hodnota. Kolobežka nemá odpich ako raketa, to je s ohľadom na cenu jasné, ale aj tak ide o pekné zrýchlenie. Výkonnejší motor kolobežky GoGEN VOYAGER NEO S 601 je v porovnaní s predchádzajúcim modelom poznať.
Ako už je pri kolobežkách štandardom, aj táto je vybavená 3 režimami. Najnižší režim nesie názov „Chôdza“ a naozaj sa podobá pešej chôdzi. Dosiahnete s ním rýchlosť asi 6 km/h, takže ideálny na situácie, keď vedľa vás niekto kráča. Keď ho máte nastavený, na displeji kolobežky to nijako nespoznáte, nie je označený žiadnym písmenom. Druhý režim sa volá „ECO“ a obmedzí vám rýchlosť kolobežky na 18 km/h. Je označený zeleným písmenom „S“.
Najrýchlejší režim, ktorý budete pravdepodobne využívať najviac, je „ŠPORT“ – červené „S“. No, je to trošku mätúce, čo si budem… Pri ňom je predpísaná rýchlosť max. 25 km/h, ale v praxi zistíte, že to môžete z kopca rozbehnúť až 30 km rýchlosťou. Automatického brzdenia motorom sa teda obávať nemusíte. Mimochodom, kolobežka je vybavená aj tempomatom, ktorý sa spustí už po 3 sekundách jazdy konštantnou rýchlosťou.
Jazdný režim je možné nastaviť dvojitým kliknutím na centrálne tlačidlo kolobežky alebo v aplikácii UNI SCOOTER.
V oblasti kopčekov predbehla kolobežka GoGEN VOYAGER NEO S 601 moje očakávania. Uvedená hodnota 15° stúpania je samozrejme jedna vec, lenže ju ovplyvňuje aj váha jazdca, povrch, nabitie batérie, … Z mojej skúsenosti však môžem povedať, že s ňou nebol problém. Kolobežka ma vyviezla do prudkého krátkeho vyvýšenia aj tiahleho kopca, a to už pekných pár rokov, bohužiaľ, nevážim 50 kg… Aby som však nesľubovala nemožné, upresňujem, že strmé vrcholy, ešte tak na neupravených cestách, nie sú nič pre ňu. Je to skrátka dobrá voľba do mesta, kde väčšinou idete po rovinkách, z kopca alebo potrebujete vyviezť napríklad kúsok vyššie k budove školy/práce.
Na fotografii nižšie môžete vidieť stúpanie, s ktorým si elektrická kolobežka poradila absolútne v pohode, čo som vážne ani nečakala. Samozrejme, znížila rýchlosť, ale nezaváhala a nešklbala sebou. Stačí sa iba raz odraziť a už frčíte. (V aplikácii UNI SCOOTER si môžete nastaviť aj štart z nuly, to však odporúčam iba na rovinkách.)
Výhodou tohto cenovo dostupného elektrovozidla by malo byť aj zadné odpruženie, ktoré pri konkurenčných kolobežkách nie je štandardom. Čo o ňom povedať?
Ako som už spomenula na začiatku, testovaná elektrická kolobežka má pevné, 8,5" kolesá typu anti-defekt. Tie majú, pochopiteľne, svoje benefity aj úskalia, čo najviac pocítite na náročnejšej ceste. Jasným benefitom týchto kolies je, že sú plné, takže nehrozí ich prepichnutie. Z hľadiska komfortu je to však už horšie, pevné kolesá jednoducho tak nepriľnú k povrchu. Na bežnej cyklotrase rozdiel najskôr nespoznáte, aj jazda na štrku a spevnenej ceste je v pohode, lesným cestám a mačacím hlavám už sa však radšej vyhnite.
A teraz už k samotnému odpruženiu – áno, na kolobežke je a keď na nej trošku nadskočíte, „zhupnutie“ hneď pocítite. Pri samotnej jazde som ho však veľmi nevnímala, možno je rozdiel viditeľnejší pri porovnaní dvoch rozličných kolobežiek…
Záverom: S jazdným komfortom budete spokojní, ak nebudete kolobežku GoGEN VOYAGER NEO S 601 vystavovať náročným podmienkam.
Uvedený dojazd elektrickej kolobežky GoGEN je 25 km, čo je hodnota, ktorá z nášho pozorovania takmer odpovedá skutočnosti. V tejto cenovej triede ide o priemer, na kratšie denné cesty do práce vám však bohato postačí. Doplniť energiu vám pomôže nabíjačka, s ktorou dobijete kolobežku naplno približne za 6 hodín.
Zaujímajú vás informácie týkajúce sa rekuperačného systému? Podľa dostupných údajov je rekuperácia súčasťou prednej elektronickej brzdy. Aktivuje sa vždy pri stlačení brzdovej páky, čo potvrdzuje žiarivo oranžová ikonka svietiaca na displeji. Nadbytočná kinetická energia je tak využitá na spätné dobíjanie batérie.
Ďalší spôsob, ako získať s kolobežkou GoGEN VOYAGER NEO S 601 trochu energie je, samozrejme, plynulá prevádzka a vhodné podmienky.
V aplikácii, ktorú si za pár sekúnd zadarmo stiahnete, uvidíte presné percentá batérie, teplotu motora alebo napríklad celkový počet najazdených kilometrov. Môžete si tu nastaviť aj tempomat, režim jazdy, osvetlenie aj jazyk.
Elektrická kolobežka GoGEN VOYAGER NEO S 601 získala oproti svojej predchodkyni navyše silnejší motor, mobilnú aplikáciu alebo napríklad elektronický zámok. Ďalšími benefitmi, ktoré zostávajú, sú neprehliadnuteľné podsvietenie stúpadla, tempomat, anti-defekt pneumatiky alebo 15° stúpanie. Za cenu 399 € (k 26. 10. 2022) ide z môjho pohľadu o výborný pomer cena × výkon. Zvyknúť som si nemohla len na pevné kolesá, s ktorými je komfort na horších cestách predsa len nižší… Kompenzuje vám to ale zase ochrana proti defektu, takže je nakoniec na vás, čo je pre vás väčšou prioritou.
Klady (+): | Zápory (–): |
+ silnejší motor, navyše s 5-ročnou zárukou | – plné kolesá |
+ 15° stúpanie | |
+ odolné anti-defekt pneumatiky | |
+ elektronický zámok | |
+ 3 farebné varianty | |
+ 1. servisná prehliadka zadarmo |