Moderné technológie hýbu svetom. A nie je to len prázdna hláška. Veď úprimne – kto si dnes spomenie na walkmany, diskety či počítačové hry na CD diskoch? No a práve herný priemysel je jedným z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich. Dôkazom je spoločnosť NVIDIA. Tá na trh priniesla moderný ray tracing implementovaný do vlastných grafických kariet. O čo ide a aké je jeho využitie? Dozviete sa v našom článku.
Verte či nie – skutočne boli časy, keď sme počítačové hry získavali ako súčasť balenia čokoládových cukríkov pri nákupe. Tieto „cukríkové“ hry však pomerne rýchlo odišli na zaslúžený odpočinok a pomerne rýchlo ich nahradili modernejšie riešenia. Ich vývoj sa ešte znásobil s príchodom DLSS, technológie bežiacej na princípe kombinácie Tensor jadier špecializujúcich sa na výpočty AI a ray tracing jadier optimalizovaných na výpočty nutné na zobrazenie ray tracingu. A čo to vlastne ten ray tracing je?
Je vysoko pravdepodobné, že ste už niekedy o ray tracingu počuli – koniec koncov, nejde o žiadnu novinku, ale v hernom priemysle skôr dlho prehliadanú či zabudnutú tému. Teda až do momentu, kým sa jej nechopila NVIDIA so svojou architektúrou NVIDIA Turing. Zjednodušene môžeme ray tracing popísať ako metódu využívajúcu na výpočet obrazu svetelné lúče vznikajúce v pozícii pozorovateľa. To umožňuje systému vylepšiť nielen samotné grafické zobrazenie ako celok, ale aj posunúť fyzikálne zákony svetla – napríklad lom, tiene či odrazy – na úplne nový level.
Ray Tracing však zďaleka nie je len o hrách. Ide o dôležitú pomôcku pri renderovaní scény v reálnom čase. Vysoký výpočtový výkon prináša benefity aj pri práci s grafickým softvérom, napríklad pri renderovaní obsahu. Vďaka renderovacím jadrám RT tak nebude výsledný produkt len krajší, ale spracovať sa vám ho podarí omnoho rýchlejšie.
Dobrou správou je, že technológia ray tracingu je dostupná na grafických kartách NVIDIA RTX ako v desktopoch, tak aj v laptopoch. Jej silu si tak môžete vychutnať kdekoľvek na cestách.
NVIDIA prešpekulovala zaradanie metódy ray tracing do posledného detailu. Je totiž pravdou, že moderný ray tracing si vyžaduje aj istý výkon. A to by mohol byť najmä pri staršom a slabšom harvéri problém. Lenže je tu aj DLSS – technológia, ktorá herný obraz počíta v nízkom rozlíšení a za pomoci umelej inteligencie ho následne dokáže preklopiť do toho správneho rozlíšenia. Vďaka tomuto riešeniu nastáva „win-win“ situácia, vy si môžete užiť prvotriedne detaily a nemusíte sa strachovať, či to vaše zariadenie zvládne.
Ako sme si už povedali, ray tracing sa sústredí najmä na dokonalé grafické zobrazenie – napríklad v počítačových hrách. Rozhodne má však čo povedať aj z hľadiska výpočtového výkonu zariadenia.
Verné zobrazovanie tieňov – asi ste si už všimli, že klasické tiene v hrách bývajú často nerealistické a nezodpovedajú fyzikálnym zákonom nasvietenej scény. S ray tracingom je to iné – tiene sú nielen vernejšie, ale v detaile si po novom môžete všimnúť napríklad aj štruktúru povrchov.
Odrazy a odlesky s využitím ray tracingu – pri vernom zobrazení grafických detailov ešte na malý moment ostaneme. Technológia ray tracingu totiž dokáže zvýrazniť odrazy a odlesky na základe využitého materiálu či povrchu – vďaka tomu sa vám v hre stane, že pohľad do zrkadla bude skutočne vyzerať ako pohľad do zrkadla.
Vysoký renderovací výkon – ako sme si už povedali, RT sa netýka len hier, ale aj práce s grafickým softvérom. Len si predstavte, že kvalitné renderovacie jadrá dokážu skrátiť čas renderovania na polovicu či tretinu.
Najmodernejšie herné tituly sa navyše môžu pochváliť ďalším vylepšením, takzvaným path tracingom. Rozdiel oproti klasickému ray tracingu spočíva v implementovaní PT do celej scény, nielen jej častí. Najväčšou výhodou path tracingu je jeho fyzikálna vernosť, keďže dovoľuje zachytávať javy ako nepriame osvetlenie.
NVIDIA sa chopila svojej šance, pričom výsledkom jej mnohoročného vývoja sú dnes grafické karty RTX hojne zastúpené v stolných aj prenosných počítačoch po celom svete. A čo viac, RTX je stabilnou súčasťou viac než 530 najpredávanejších hier, najpopulárnejších aplikácií a najpoužívanejších herných nástrojov. My si spolu predstavíme 5 najlepších hier s RTX roku 2023.
Radi by ste si zahrali detektívku s prvkami hororu a survival mechaniky? V tom prípade je pre vás hra Alan Wake 2 tou správnou odpoveďou. Hra je pokračovaním obľúbenej prvej časti rovnomenného titulu, avšak dnes ponúka nesporné výhody implementácie path tracingu a DLSS vo verzii 3.5. Viac o hre si môžete prečítať v našom článku.
Zachrániť prezidenta Nových spojených štátov amerických – tak znie primárny cieľ tejto akčnej RPG hry z prvej osoby, ktorá sa vo svete zaslúžene teší obrovskej obľube. Podarí sa vám to? Aj v tomto prípade sa môžete tešiť na dokonalé grafické zobrazenie celej scény, a to vďaka kombinácii path tracingu a DLSS 3.5.
Nový svet Sanctuary plný smrtiacich démonov, ktorý v sebe implementuje až päť regiónov. Niet sa čomu čudovať, že 4. pokračovanie hernej pecky Diablo sa vo svete hráčov teší takej popularite. Podiel má na tom rozhodne výrazné vylepšenie v podobe DLSS 3. A bude ešte lepšie, už čoskoro sa súčasťou titulu Diablo IV stane aj spomínaný ray tracing!
Medzi milovníkmi RPG fantazijných hier ide o dlho očakávaný titul. A ako už nepochybne tušíte, Hogwarts v názve nie je žiadnou náhodou. Skutočne ide o odkaz na prácu spisovateľky J. K. Rowlingovej a jej Harryho Pottera.
Čarodejnícka hra Hogwarts Legacy sa odohráva na Rokforte, no koncom 19. storočia a jej súčasťou nie sú traja známi čarodejníci Harry, Ron a Hermiona. Stredobodom pozornosti je študent túžiaci po čarodejníckom vzdelaní. Zaujímavosťou je, že hráč si volí medzi dvomi vývojmi príbehu, a teda aj dvomi rozličnými závermi pomocou príbehových volieb.
Samotná hra pritom prináša všetko, čo by ste od pobytu na Rokforte očakávali – miešanie elixírov, hľadanie vzácnych až mýtických predmetov či štúdium na čarodejníckej škole, kotré vám prináša neoceniteľné znalosti.
Hra Hoghwarts Legacy sa – okrem iného – stane aj dokonalým vizuálnym zážitkom. To najmä vďaka kombinácii prítomnosti ray tracingu a najnovšieho updatu na DLSS 3.5 z jesene minulého roka.
Ak sú sci-fi rogue-like strieľačky bodom vášho záujmu, hra Returnal vás bez pochýb zaujme. Vlastne, ona vás zaujme tak či tak. Ponúka totiž neopozeraný príbeh, navyše podľa slov tvorcov nielen jeden, ale hneď niekoľko stovák či dokonca tisícov.
Ústrednou postavou hry je Selene, ktorá sa na základe tajomného signálu „White Shadow“ vydáva preskúmať neznámu planétu Atropos. Tu však na ňu číha nebezpečenstvo v podobe neznámych tvorov túžiacich po jej smrti, ale aj mimozemské technológie, ktoré jej majú v jej boji pomôcť. Selene však nebojuje len o prežitie, ale aj o zachovanie vlastného duševného zdravia. Z pobytu na inej planéte sa totiž môže ľahko zblázniť.
Hra Returnal prišla už v základnom balíčku s podporou DLSS 2. Jej aktualizácia na DLSS 3 však priniesla niekoľko zásadných vylepšení, a to najmä pre grafiky NVIDIA GeForce RTX 40 radu. Tak napríklad v prípade karty GeForce RTX 4090 hovoríme o 2,2-násobnom zvýšení snímkovej frekvencii, vďaka čomu dosahuje hra v benchmarkoch famóznych 180 FPS.