Jedna z veľkých tém súčasného školstva je integrácia tabletov – teda vreckových dotykových počítačov – priamo do výučby. Preto v posledných rokoch prebiehajú štúdie hodnotiace funkciu a využitie novej technológie počas školského vyučovania. Výsledky štúdií sa zhodujú: tablety výučbu rozhodne obohacujú.
Testovanie tabletov v školách prebieha po celom svete. Od Austrálie, cez Singapur, Južnú Kóreu, Indiu, USA, po Francúzsko či Kazachstan. Jeden z najambicióznejších projektov o začlenení výpočtovej techniky do systému verejného vzdelávania majú prekvapivo v Turecku (FATIH). Do roku 2015 chcú v krajine rozloženej na dvoch kontinentoch sektor verejného vzdelávania obohatiť o 17 miliónov tabletov v cca 42 000 školách.
Tablety sa osvedčili
Zaujímavý výskum britskej agentúry Family Kids and Youth prebehol v roku 2012 na niekoľkých vybraných školách vo Veľkej Británii, kde mali žiaci k dispozícii tablety na vyučovaní po dobu štyroch mesiacov. Výskumná vzorka zahŕňala 202 učiteľov, 1120 rodičov detí vo veku 3-16 rokov a ďalej 933 detí vo veku 7-16 rokov.
Rodičia na výučbe s tabletmi ocenili predovšetkým neporovnateľne vyšší záujem detí o učenie. Ľahko ich znepokojovalo množstvo času, ktorý deti strávili s touto technickou pomôckou. Všetci sa však zhodujú, že je pre deti učenie zábavnejšie, jednoduchšie a vďaka tabletom sú v lepšom kontakte so spolužiakmi a učiteľmi.
Čiastkové výsledky prieskumu
• 90% učiteľov si myslí, že digitálne technológie môžu zvýšiť záujem študentov o učenie
• 91% detí, 88% rodičov a 74% učiteľov by si prialo, aby boli tablety bežne zaradené do stredoškolskej výučby
• 71% vyučujúcich sa zhoduje, že tablety do ich výučby rozhodne patria, ale potrebovali by ešte k novým technológiám školenie; potom by študentov hodiny viac bavili, motivovali a celkovo by boli interaktívnejšie
• 64% učiteľov sa dokonca domnieva, že by sa s tabletmi zlepšil prospech študentov
• 72% učiteľov uviedlo, že by mali záujem dozvedieť sa o digitálnych technológiách čo možno najviac, aby im to pomohlo zdokonaliť ich vyučujúce metódy; pokiaľ ide ale o vybavenosť školy, 34% rechtorov sa domnieva, že sú informačné a komunikačné technológie v ich škole nedostačujúce
• 53% detí si myslí, že vedia o internete a technológiách viac ako ich rodičia
• 44% detí sa domnieva, že sú "technicky inteligentnejšie" než ich učitelia - toto číslo rapídne rastie vo vekovej skupine 13-16 rokov, kedy sa cítia internetovo znalejší ako ich učitelia dokonca dvaja z troch tínedžerov
• 51% učiteľov stredných škôl uviedlo, že s tabletmi vedia lepšie zaobchádzať ich študenti, 36% ich pociťovalo, že sú na tom s využitím tabletov podobne ako ich žiaci
Zdieľajú nadšenie z nových technológií aj psychológovia?
"Moderné spôsoby práce sú jedine na prospech. Žiakov motivujú, obohacujú procesy učenia aj vyučovanie, sú jednoznačne prospešné žiakom aj učiteľom. Kopírujú súčasný životný štýl – a škola nemôže zaostávať. Problém by nastal, keby tieto moderné metódy boli využívané nadbytočne, nevhodne a pod., "vysvetľuje PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D.
Ponuka tabletov je veľmi pestrá
Podľa odborníkov sú tablety vhodné pre školákov všetkých vekových kategórií. Môžu sa dokonca využívať aj v materských školách, a to používaním vhodných aplikácií pre predškolákov ako príprava pred prechodom na základnú školu a pod. Na základných a stredných školách môžu slúžiť tablety nielen na testovanie či využívanie elektronických učebníc, ale aj na spracovanie rôznych projektov, možno ich použiť tiež v prírode na pozorovanie a meranie. Týmto potrebám sa prispôsobil aj sortiment obchodov s elektronikou.
„Ľudia majú o tablety čoraz väčší záujem. Vývoj mobilných zariadení ide dopredu, v budúcnosti budeme ovládať prostredníctvom mobilných prístrojov takmer všetko, vrátane automobilov a prístrojov v domácnostiach. Preto je dôležité, že deti s technológiami začínajú pracovať aj v škole – je to pre nich skvelá príprava pre život, "potvrdzuje náklonnosť Čechov k novým technológiám Jana Choroušová zo spoločnosti Datart, popredného maloobchodného predajcu zameraného na spotrebnú elektroniku.
Ponuka dostupných technológií sa veľmi diverzifikovala – každý produkt je niečím špecifický, hodí sa vďaka svojim funkciám na rôzne účely, pre jedincov v každom veku.
„Obľúbeným detským modelom je tablet Colorovo CityTab Lite 7''. Má jednoduché ovládanie, kvalitnú grafiku a všetko je "predinštalované" v češtine. Za cenu 1490 Sk zakúpite deťom nielen "hračku", ale zároveň učebnú pomôcku. Pre školské účely odporúčame napr. tabliet GoClever ORION 70 s klávesnicou,“ pokračuje Jana Choroušová.
Sú však situácie, kedy je lepšie uprednostniť namiesto tabletu notebook, konkrétne ultrabook.
„Pokiaľ potrebujete vytvárať dlhšie textové súbory, pripravovať často prezentácie alebo pravidelne vybavovať väčšie množstvo emailov, bude pre vás lepšou voľbou menší notebook, teda ultrabook," sumarizuje možnosti na trhu Jana Choroušová. "Ultrabooky sú superľahké (max. 1,5 kg), mávajú veľmi odolnú konštrukciu a vďaka SSD pamäti majú ultrarýchly štart – z režimu spánku i pri bežnom spúšťaní. Zároveň vydržia celý deň bez napájania, čo ocenia predovšetkým študenti vyšších ročníkov. Ceny ultrabookov začínajú už na 13 tisícoch.“
Kto preferuje pre bežné účely tablet pred notebookom, ocení napríklad model SAMSUNG Galaxy Tab 2 P3110 7". Je veľmi skladný, ľahko ovládateľný, má dobrý zvuk a predovšetkým jeho batéria dlho vydrží, preto sa hodí aj na cesty. Tablety Samsung kúpite už od 3 990 Sk.
Technologickí fajnšmekri určite ocenia jeden z posledných modelov – ASUS P1801-B058K. „Horúca novinka ASUS P1801-B058K je kombináciou výkonného počítača s operačným systémom Microsoft Windows 8 a špičkového tabletu fungujúcom na Google Android. Osobný dotykový počítač All-in-One sa zmení na tablet stlačením jedného tlačidla. Jeho možnosti sú naozaj neobmedzené,“ dodáva Jana Choroušová zo spoločnosti Datart.